23948sdkhjf

Danske Rederier: EU-regulering skal være ægte grøn

Man bør se på det samlede klimaaftryk helt fra produktion til forbrænding, når reguleringen af nye grønne brændstoffer til skibe skal på plads, påpeger Danske Rederier

Det er ikke nok kun at se på brændstoffers klimaaftryk under forbrænding, når der inden længe sættes klimamål for brændstoffer til skibe i EU’s kvotehandelssystem (ETS).  Det bør være det samlede klimaaftryk fra udvinding til forbrænding, der kommer til at ligge til grund. Det mener Danske Rederier, der sammen med en række organisationer har skrevet et åbent brev til medlemmer af Europa-Parlamentet og forhandlere fra de enkelte lande, hvor de understreger, hvor vigtigt det er at se på de nye grønne brændstoffers klimabelastningen helt fra kilde til forbrænding.

- For os er det vigtigt, at den regulering, der gennemføres, bliver ægte grøn. Det kan den kun blive, hvis man vurderer brændstoffer ud fra deres klimabelastning i hele deres livscyklus. Altså helt fra udvinding til raffinering og endelig afbrænding i skibsmotoren, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Medunderskriverne af Danske Rederiers brev er Methanol Institute, World Shipping Council, Swedish Shipowners’ Association, Royal Association of Netherlands Shipowners, og the Renewable Hydrogen Coalition.

Ifølge Danske Rederier er det nødvendigt, at ETS’en skelner mellem fossile og grønne brændstoffer ved at belønne de brændstoffer med det laveste klimaaftryk i produktionsfasen og ikke kun under forbrænding for at fremme grønne brændstoffer.

Forskel på fremstillingsmåde

Organisationen peger på udfordringen med fremtidens brændstoffer som methanol og ammoniak. "Medmindre LCA (livscyklus) er inkluderet, vil ETS’en ikke skelne mellem, om methanol er produceret som et rent e-fuel (e-methanol) eller på fossil basis, dvs. grøn vs. sort methanol. De udleder begge CO2-udledning ved forbrænding, men e-methanol genbruger CO2 i produktionen af ​​ny e-methanol. Derfor har e-methanol ikke noget klimaaftryk i en livscyklustilgang. Derudover er grønne brændstoffer væsentligt dyrere, og uden LCA ville ETS fraråde investeringer i grønne brændstoffer," skriver Danske Rederier.

- Vi snyder først og fremmest klimaet, hvis vi belønner noget, som reelt ikke er grønt. Det har ingen interesse i. Vi er i gang med en enorm omstilling indenfor skibsfarten, hvor man skal sejle på nye brændstoffer, som fx metanol: Men der er en verden til forskel, om det er produceret grønt eller sort – både klima og prismæssigt. Derfor prøver vi endnu engang at gøre de relevante beslutningstagere opmærksomme på, at det er den rigtige tilgang at se på hele livscyklus for et brændstof, siger Maria Skipper Schwenn.

Brevet er sendt til repræsentanter fra Europa-Parlamentet, Europarådet og EU-Kommissionen frem mod trilogforhandlingerne på Danske Rederiers initiativ.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094