23948sdkhjf

Halvdelen af bestilte danske skibe kan sejle grønt

Danske rederier har 51 nye skibe på vej fra værfterne. 25 af dem kan sejle på grønne brændstoffer, viser ny analyse fra Danske Rederier

Danske rederier er igen i gang med at bestille nye skibe. Lige nu er der samlet set bestillinger på 51 nye skibe fra danske rederier, sammenholdt med 44 sidste år. Det er første gang, at antallet af danske bestillinger går frem siden 2015.

Det viser en ny analyse fra Danske Rederier.

Og en stor del af de bestilte skibe kan sejle på nye grønne brændstoffer. Af de 51 bestillinger er 25 skibe kompatible med nye grønne brændstoffer, og det er en melding, som vækker begejstring hos Danske Rederier:

- Det vidner om, at rederierne er deres ansvar bevidst. Og så viser det jo med al tydelighed, at de danske rederier gør mere end blot at tale om den grønne omstilling. De går forrest og søsætter nu de skibe, der er en forudsætning for den grønne omstilling af skibsfarten frem mod 2050, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Siden Finanskrisen i 2009 har pilen peget nedad, når det gælder antallet af bestillinger på nye skibe i de danske rederier. 2021 var en bundskraber med 44 bestillinger, men i 2022 er vi på samme niveau som i 2020.

Offshore-rederiet, Esvagt i Esbjerg er et af de rederier, som venter på at få levere et nyt grønt skib.

De har bestilt verdens første grønne Offshore Service Skib, som skal servicere havvindmølleparkerne med vindmølleteknikere og reservedele.

- Det er lidt som ringen, der bliver sluttet, når vi både kan være med til at bidrage til udbygningen af den grønne energi i Danmark og være aftager af nye grønne brændstoffer. Det var oplagt for os at investere i et grønt skib, når så meget af vores forretning handler om at understøtte den grønne omstilling, siger CEO i Esvagt, Peter Lytzen i forbindelse med præsentationen af analysen.

Ser man på bestillinger af skibe globalt, er der lige nu bestilt skibe for det, som svarer til 10 procent af den nuværende verdensflåde. I 2009 toppede den globale ordrebog med bestillinger på nye skibe svarende til 52 pct. af den daværende globale flåde.

Danske Rederier har som strategimål, at mindst fem procent af danskopererede skibe i 2030 skal kunne sejle på grønne brændstoffer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078