Dette er tredje afsnit af Kurt Rosenvold Kehlers erindringer fra Belgian Reefer, fra Facebook-gruppen ”Gamle sømænd, rederiansatte og deres skibe”, modtaget fra gruppens administrator, Michael B. Clausen.
Vi sejlede fra Trinidad den 12. februar 1967 ved 11-tiden - og sikke en afgang: Hele skibet blev gennemsøgt for at finde blinde passagerer. Jeg var med 2. styrmand rundt - fandt ingen - men det så ud til, at vi manglede en smører og en matros. For at de ikke skulle blive agterudsejlet, blev jeg sendt over på en anden dansk båd, ”Benefactor”, for at spørge, om de var der. Det var de ikke, men folk havde ikke set dem, siden de forlod værtshuset i nat. Ombord på “Benefactor” var der en indfødt, der tilbød mig at køre derop og hente dem. Jeg slog til og bad ham vente i gaten, idet 1. styrmand lige skulle vide, at jeg kørte. Det ville han ikke tillade, hvorfor gnisten kom med deres danske pas til mægleren. Heldigvis tilbød stevedoren at hente dem og få minutter efter, at de to fyldebøtter var vaklet op over landgangen, sejlede vi. (”Benefactor” er identisk med Olau Line’s ”Olau Ege”, bygget 1962,, som var chartret ud til britiske Harrison Line i flere år i den såkaldt Rum and Coke-fart, MBC.)