23948sdkhjf

IMO-lande bekræfter redningsregler for migranter og nødstedte

Medlemslandene i FN’s maritime organisation, IMO, har netop bekræftet hinanden i, hvordan redning af migranter, bådflygtninge og andre overlevende skal foregår

Der er en helt klar ansvarsfordeling, når et civilt skib kommer nødstedte migranter eller bådflygtninge til undsætning.

Det er konklusionen på netop afsluttede drøftelser i IMO's komité for maritim sikkerhed, som mødtes første gang fysisk siden corona brød ud, hvor medlemmerne har genbekræftet tilslutningen til med vedtagelse af en ny resolution på dansk initiativ. Det fremgår af pressemeddelelse fra Danske Rederier.

Dansk sag

Initiativet opstod som konsekvens af en hændelse i Middelhavet i sensommeren 2020, hvor det danske skib, ‘Maersk Etienne’, samlede 27 nødstedte migranter op.

Migranterne nåede at være på skibet i 38 dage, før de kunne overføres til NGO-skibet ’Mare Jonio’.

- Episoden fra 2020 viste, at der var et stort behov for at se hinanden i øjnene og bekræfte, hvad det er for aftaler, der gælder, når sådan en situation opstår. Handelsflåden skal ikke være redningstjeneste, men når en nødsituation opstår, så hjælper vi selvfølgelig. Men når den umiddelbare krise er løst, så skal myndigheder stå klar til at tage over, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.

Hensyn til søfolk

Der introduceres således ikke nye regler med resolutionen, men det er en konfirmering af, hvad der gælder af regler og aftaler.

Af afgørende punkter kan nævnes, at hurtig ilandsætning af overlevende vejer tungt, og at samarbejde mellem stater er vigtigt.

- Det kan virke overflødigt at gentage det, som man allerede er enige om. Men hele forløbet omkring ‘Maersk Etienne’ viser, at det er vigtigt at genbesøge disse aftaler fra tid til anden. Der er også et stort hensyn til de søfolk, som bliver involveret i redningsaktionerne, og det er også nævnt i resolutionen, siger Maria Skipper Schwenn.

Redningsregler for flagstater, kyststater og havnestater, samt rederier, skibsførere, de søfarende og andre relevante organisationer at sikre liv til søs ved at:

  • - Tage behørigt hensyn til behovet for hurtigt og effektivt samarbejde i alle faser af en eftersøgnings- og redningsoperation.
  • - Minimere den tid overlevende forbliver ombord på skibet.
  • - Tage hensyn til, at i henhold til international lov er en eftersøgnings- og redningsoperation ikke afsluttet, før de overlevende er sat i land et sikkert sted.
  • - Fremme samarbejdet mellem kyststater og skibes flagstater involveret i SAR-operationer i overensstemmelse med forpligtigelserne i SOLAS og SAR-konventionen.

Kilde: Danske Rederier/IMO

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Rederiet Høj skifter navn
Første brodrager bliver i dag sejlet ud på Storstrømmen
Nakskov Havn får lov til at udvide sejlrende til større skibe
Evergas-CEO fratræder til nytår
Ukrainsk maritim klynge optages i europæisk brancheorgan
Nordhavn Power Solutions på makers list til Molslinjens nye elfærger
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.203