23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norsk rederi på udkig efter verdens første hydrogen-drevne bulkskib

Det norske rederi Egil Ulvan forventer allerede inden jul at have skrevet kontrakt om bygning af verdens første hydrogen-drevne bulkskib

Det bliver ikke et norsk værft, der kommer til at bygge verdens første hydrogen-drevne bulkskib for det norske rederi Egil Ulvan, men i stedet et værft i Kina, Tyrkiet eller Nederlandene. Det skriver det norske magasin tu.no.

De norske værfter var simpelthen for dyre, oplyser rederiet til tu.no.

Det nye brintdrevne bulkskib er på 5.500 tons dødvægt, 88 meter langt og 16,8 meter bredt.

Skibet vil have en brintmotor fra ABC, to Flettner-rotorer og er ellers proppet med energibesparende løsninger.

Ifølge Ulvan er ABC-motoren færdigudviklet og kører på 100 procent brint og mangler kun klassegodkendelse fra Lloyd's Register.

Det er Norwegian Ship Design, der har stået for design af skibet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.135