23948sdkhjf

West-Marine har travlt med at sælge transfer baskets fra øverste hylde

Flere faktorer gør, at offshorebranchen lige nu er villige til at betale for udstyr made-in-Esbjerg. Det skaber travlhed i produktionen af et oprindeligt Esvagt-udviklet produkt

West-Marine har ved siden service- og reparationsaktiviteterne med teamet af skibsmontører, også salgsagenturet på en række maritime produkter. Bl.a. de spanskproducerede Azcue pumper, de norskproducerede Restech linekastere og Norsap styrehus- og navigatørstole – men virksomheden sælger også et produkt, der produceres in-house.

Vi kan med Safe Transfer levere et produkt, hvor der fra klassifikationsselskaberne ikke er sat et øvre loft for antal løft eller maksimal levetid på produktet. Derfor får vi også 30 år gamle transfer baskets ind til service, der efterfølgende kan fortsætte i mange år endnu Carsten Larsen, adm. direktør i West-Marine

Det foregår i datterselskabet Safe Transfer. Et selskab, der på adressen i Esbjerg, fra bunden af, fremstiller transfer baskets til offshore-overførsel af mandskab mellem f.eks. et skib og en olierig. Produktionen hjemme i Esbjerg kan økonomisk set lade sig gøre, fordi Safe Transfer alene går efter high-end-markedet i offshore branchen, hvor sikkerhed kommer før prislappen på de produkter, der indkøbes.

Safe Transfer har ifølge West-Marines adm. direktør Carsten Larsen, bl.a. den eneste transfer basket i verden, som holder en NORSOK-godkendelse. En godkendelse udstedt af DNV og anses for at være den sværeste at opnå for leverandører til olie- og gas-offshore industrien.

Fuld fart på

- Vi har aldrig haft så travlt i Safe Transfer, som vi har lige nu. Noget af det er formentlig et opsparet behov for fornyelser af udstyr i branchen efter coronapandemien. Dertil skal også lægges, at der er kommet et øget fokus på dels sikkerhed og dels Total Cost of Ownership.

- Vi kan med Safe Transfer levere et produkt, hvor der fra klassifikationsselskaberne ikke er sat et øvre loft for antal løft eller maksimal levetid på produktet. Derfor får vi også 30 år gamle transfer baskets ind til service, der efterfølgende kan fortsætte i mange år endnu, forklarer Carsten Larsen.

Begyndte hos Esvagt

Ligesom West-Marine oprindeligt udspringer fra Esvagt, så blev Safe Transfers transfer baskets også oprindeligt udviklet in-house hos Esvagt, indtil de i 2014 blev udskilt i et selvstændigt selskab under West-Marine.

Safe Transfer baskets er dermed et produkt med et særligt Esvagt-DNA, om man vil. Det vil sige, at de er skabt på baggrund af reel praktisk/operativ erfaring og med et mål om at skabe det højest mulige niveau af sikkerhed. Det er efter samme princip, at Esvagt i dag fortsat udvikler sine egne småfartøjer til person-transfer i stedet for at gå ud at købe dem på markedet.

Carsten Larsen forklarer, at det er kollegaer i klyngen i Esbjerg, der producerer stålburet, som laves i rustfrit 316L-stål. Samlingen af de forskellige dele af transfer baskets laves hjemme på værkstedet, hvor der bl.a. er ansat vodbindere, da tovværk udgør en del af konstruktionen.

Safe Transfer producerer tre modeller af transfer baskets. To, hvor mandskabet står op, henholdsvis i en fire – og en otte-personers udgave samt en NORSOK-godkendt fire-personers model, hvor mandskabet sidder ned.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Træpælene i gammel kajkonstruktion havde ét svagt punkt – og pludselig gav det efter for presset
Formodet pirat slipper for straf efter skud mod danske soldater
Port of Aalborg kickstarter overtagelse af containerterminalen med strategisk partnerskab
Analytiker: Bunden er faldet ud af containermarkedet
Østersøens vindkraft-bonanza sætter Rønne Havn under pres
Skal danske havne betale skat?
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.141