23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

West-Marine ser muligheder i Nordsøaftale

Esbjerg-virksomheden West-Marine indleder kundejagt for at få del i milliardinvestering i Tyra-feltet




























Sikkerhedskurve



















På havnen i Esbjerg vejrer mange firmaer morgenluft og håber på flere ordrer i kølvandet på den nyligt indgåede Nordsøaftale, som ventes at skabe omkring 4.000 nye arbejdspladser. Det gælder også hos West-Marine, som er en mindre, højt specialiseret leverandør af udstyr til den maritime sektor så som styrehuse, truster anlæg, pumper, linekastere, hejsebårer, redningsudstyr, fremdrivningsanlæg og generatorløsninger. Virksomheden har en omfattende agenturforretning og leverer til hele det maritime segment - fra mindre både, kuttere og specialfartøjer til store skibe. Derudover leverer West-Marine skræddersyede redningspakker til eksempelvis ekspeditioner, fiskeri, vindmøller, skibsfart og offshore-industrien. - Med den opgradering, der skal ske omkring Tyra-feltet, skal der bruges masser af arbejdskraft. Vi er en lille virksomhed med 35 medarbejdere, og vi ser da klart os selv som en underleverandør til den opgave, siger Henning Lorentzen, adm. direktør for West-Marine. Han ser nu en vigtig opgave i at gøre firmaet synligt for de beslutningstagere i branchen, der skal vælge samarbejdspartnere til investeringen i Tyra-feltet, som forventes at løbe op i omkring 30 mia. kroner. - Der er ingen tvivl om, at vi har en ambition om at få en andel, og vi har også kompetencerne til det, lyder det selvsikkert fra direktøren. - Vi har et værksted, hvor vi selvfølgelig konkurrerer med andre på havnen i Esbjerg. Men vi er kendt for, at vi altid kommer - vores fleksibilitet er vores største aktiv. Og så vores utroligt høje kompetenceniveau på specialområder. Det er det, vi skal leve af, tilføjer han. West-Marine har især store forhåbninger til produktet ’Safe Transfer’, som er sikkerhedskurve til at hejse personale til og fra offshore skibe og installationer. - Det er et produkt, der har været på markedet siden slutningen af 1980’erne, og som vi er meget stolte af. Det er et ganske fortræffeligt produkt, men det har stået lidt stille i forbindelse med offshore-krisen, siger Henning Lorentzen. West-Marine omsætter for ca. 80 mio. kroner årligt, og Henning Lorentzen håber på at kunne ansætte en håndfuld nye medarbejdere. Som følge af krisen har firmaet nemlig måttet opsige nogle af sine folk. - Vi har været igennem en proces, hvor vi har måttet tilpasse vores bemanding. Men jeg ser optimistisk på fremtiden, og så mener jeg også, at vi skal være ambitiøse. Vi skal vækste virksomheden, og derfor kommer Nordsøaftalen også belejligt, siger Henning Lorentzen. West-Marine, som er grundlagt i 1969, blev i fjor søsterselskabet til Nordhavn Marine & Offshore i Randers. Det skete, da sidstnævnte var blevet købt af Vestjysk Partnership og B.P. Holding, som eks-fiskeriminister Kent Kirk og direktør Bent Pedersen står bag.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.136