23948sdkhjf

Dansk motorkæmpe skal erstatte diesel med metanol i krydstogtskibe

For første gang indgår dansk/tyske MAN Energy Solutions en alliance med et krydstogtselskab om metanolmotorer. 

Det Miamibaserede krydstogtselskab, Norwegian Cruise Line Holdings, har bestilt MAN Energy Solutions til at gennemføre et udviklingsprojekt, der skal gøre det muligt at udskifte eksisterende motoranlæg i selskabets krydstogtskibe med moderne dual fuel-motoranlæg, der både kan sejle på metanol og traditionel diselolie. 

Det fremgår af en pressemeddelelse fra MAN Energy Solutions. 

Norwegian Cruise Line Holdings er ejerselskabet bag tre krydstogtrederier, som tæller Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises. 

Projektet tager udgangspunk i MAN's fire takts 48/60 motorplatform, som parterne nu skal videreudvikle til at passe til at kunne passe ind i selskabets eksisterende skibe. 

Aftalen eksisterer indtil videre alene som et såkaldt memorandum of understanding mellem parterne, hvor det endelige skridt består i at kunne levere i hvert fald én færdigudviklet motor til Norwegian Cruise Line Holdings. 

Som brancheavisen Søfart netop har skrevet, overvejer krydstogtrederier Norwegian Cruise Line netop nu, hvordan rederiet kan overgå til potentielt CO2-neutrale brændstoffer som f.eks. e-metanol. For nylig kom  det således frem, at rederiet overvejer at skifte drivmiddel til de senere skibe i rederiets aktuelle Prima-nybygningsserie, som netop nu bliver bygget på Fincantieri-værftet i Venedig. Læs artiklen her.  

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078