23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS: Mellemstation Frederikshavn er en stor succes

Når 2022 rinder ud vil DFDS have transporteret 85.000 passagerer mellem Frederikshavn og Oslo t/r. Og selv om der bliver færre afgange ud af Frederikshavn i 2023 betragter det danske færgerederi oslobådens nordjyske mellemstation som en stor succes   

11. marts 2020 holdt statsminister Mette Frederiksen sit i dag berømte pressemøde, der lukkede samfundet ned. Få dage senere meddelte færgerederiet Stena Line, at man lukkede sin rute mellem Frederikshavn og Oslo permanent.

På trods af nedlukningen og de ekstremt usikre markedsforhold, fornemmede man straks hos den danske konkurrent, DFDS, at der nu åbnede sig en mulighed i markedet. Og for rederiets route director, Kim Heiberg, var det begyndelsen på en tid med hektisk aktivitet.

- Vi gik i gang med at udarbejde en case på, hvad vi kunne gøre, hvor mange biler, trailere og passagerer vi potentielt kunne få om bord og hvordan vi kunne få det til passe ind i vores rute mellem København og Oslo, herunder, hvor meget kapacitet vi kunne afsætte til gæster og køretøjer ud af Frederikshavn, erindrer Kim Heiberg.

Han understreger, at der var adskillige ting, der først skulle falde på plads, før man kunne trykke på start-knappen.

- Den helt store bekymring var selvsagt, hvordan minicruise-gæsterne på ruten København-Oslo ville reagere på at skulle gøre et stop i Frederikshavn og dermed få mindre tid i Oslo, forklarer Kim Heiberg.

Samarbejde

Kim Heiberg påpeger, at der også var en diskussion om, hvordan man kom uden om det faktum, at ’Crown’ og ’Pearl’ som DIS-skibe ikke måtte transportere passagerer mellem danske havne. Dette problem kom man som bekendt ud over ved helt at afvise at fragte passagerer mellem København og Frederikshavn og omvendt.

- Det var aldrig en del af planen, at skibene skulle sejle med passagerer internt i Danmark, husker Kim Heiberg.

20. april 2020 blev projektet om at lade oslobåden tage et fast havnekald i Frederikshavn præsenteret for rederiets topledelse, der straks gav grønt lys til projektet.

Herefter indgik færgerederiet i et intenst samarbejde med bl.a. Frederikshavn Havn og Frederikshavn kommune.

- Samarbejdet med kommune og havn har været fantastisk. Alle var fuldstændig indstillet på, at alle forhindringer skulle overvindes for at få projektet til at lykkes. Der var en helt særlig pionerånd, husker Kim Heiberg.

For færgelejet i Frederikshavn passede på ingen måde til DFDS-skibene. De eksisterende ramper til passagerer og køretøjer kunne ikke bruges.

- I begyndelsen havde vi et stort telt stående ved agter-rampen, fordi vi endnu ikke have en landgangsrampe til passagererne på plads.

Store afbrydelser

I de første to år under pandemien var der som bekendt store afbrydelser i færgeruterne alt efter hvor nedlukkede samfundene i hhv. Norge og Danmark var. Det er derfor nærmest først i 2022, at man for alvor har kunne gøre sig nogle driftserfaringer i Frederikshavn i et ’normalt’ set-up. I 2022 forventer Kim Heiberg således, at ruten Frederikshavn-Oslo og retur ender med en volumen på 85.000 passagerer, hvor København-Oslo og retur rundt regnet ventes at ville generere 500.000 passagerer i 2022. Tallet mellem Frederikshavn og Oslo vil dog forventeligt falde i 2023, hvor der bliver færre afgange ud af Frederikshavn.

- Gennem hele opstarten har vi gået frem efter, at antallet af anløb i Frederikshavn konstant skulle tilpasses efterspørgslen. Nu har vi haft et nogenlunde normalt år i 2022, og det gør os bedre i stand til at kigge ind i 2023 og kun placere de anløb i Frederikshavn, hvor vores nordjyske kunder rent faktisk efterspørger produktet, forklarer Kim Heiberg.

Hvordan med antallet af asiatiske grupperejsende, som jeg forstår før Covid udgjorde op til 20 pct. af de rejsende på ruten?

- De asiatiske grupper er på ingen måde tilbage til de tidligere antal, og i den forbindelse har det været en yderligere fordel at kunne starte mulighederne op ind og ud af Frederikshavn. Men det er nu ikke sådan at når de asiatiske grupper igen er tilbage i de tidligere volumener, at det så betyder Frederikshavn falder ud af vores tilbud

Nedgang i 2023

- Vi har hele tiden haft som udgangspunkt, at vi ville gå ind i Frederikshavn lige så ofte, som det gav mening i forhold til efterspørgslen. I nogle perioder har vi haft syv anløb i Frederikshavn pr. uge, andre uger fem anløb og nogle uger helt ned til tre anløb. Det har varieret alt efter behovet.

Hvad er planen for 2023?

- I 2023 kommer vi til at have ca. 700 afgange og ankomster med oslobåden i København. Ud af disse 700 afgange/ankomster vil ca. to tredjedele også have et stop i Frederikshavn. Dette er færre afgange fra Frederikshavn end vi har haft i 2022. Frekvensen i Frederikshavn vil variere hen over året, så vi lægger til når behovet er til stede. Der vil blive perioder, hvor vi går ind i Frederikshavn syv dage om ugen og andre perioder udenfor sæsonen, hvor det kun er tre gange om ugen.

Hvornår falder højsæsonen i Frederikshavn?

- Al den stund, at vores primære målgruppe mellem Frederikshavn og Oslo er privatkunder med personbiler, så ligger højsæsonen ud af Frederikshavn typisk i og omkring de store ferieperioder. I skiferie-sæsonen er efterspørgslen efter vores afgange ud af Frederikshavn ekstremt stor.

Flest mod Oslo

Er det fra Frederikshavn og til Oslo, at efterspørgslen fra kunderne er størst?

- Ja, helt klart. Det er ekstremt attraktivt for vores gæster at sejle ud af Frederikshavn sent om aftenen og være i havn i Oslo næste morgen. Den modsatte vej er det lidt sværere, når man skal om bord om eftermiddagen og er fremme i Frederikshavn omkring midnat.

Har det trukket veksler på besætningen?

- Det har naturligvis været noget af en omvæltning for besætningen. Man havde jo gennem mange år vænnet sig til ét specifikt operationsmønster, og så blev det pludselig en noget anden operation. Det tager tid at vænne sig til, men det er jo værd at huske på, at oslobåden i mange år gjorde stop i Helsingborg, så det er ikke noget helt nyt for DFDS at gøre et stop undervejs.

Mindre gods? 

Har det ekstra stop i Frederikshavn betydet, at der er mindre gods med oslobåden?

- Vi havde helt klart kalkuleret med en nedgang i godsmængden i en situation, hvor vi afsatte mere plads til privatbiler. Men vi har rent faktisk set, at mange transportører har holdt fast i at efterspørge en færgeforbindelse fra Frederikshavn til Oslo også fordi de nye rutetider passer godt med den hviletid, som chaufføren alligevel skulle have.

Har I overvejet at give Frederikshavn-Oslo sit eget skib?

- Vi har da tænkt tanken, men der er helt sikkert ikke nogen holdbar business case i at give denne rute sit eget skib. Tre måneder om året ville det sagtens kunne være en god forretning. Men man finder jo ikke bare et skib, som kan indsættes nogle måneder på den ene rute og nogle måneder på en anden rute.

Er det ikke ekstremt komplekst at skulle håndtere en operation, hvor gods og passagerer skal ind og ud af skibet på flere forskellige lokationer?

- Det er klart, at det har udfordret operationen, især på turen fra Oslo til Frederikshavn og København. Og ’ja’, det er sket, at en bil, som skulle ud i Frederikshavn er blevet placeret blandt bilerne til København og derfor ikke kunne komme ud. Og ’ja’, det er sket, at en gæst, der skulle fra Oslo til København har sovet så tungt, at han ikke kom af i Frederikshavn, men måtte sejle videre til København. Men som tidligere nævnt, vi kommet for at blive i Frederikshavn, det er et glimrende supplement til den tidligere rute og gæsterne sætter pris på vores tilbud.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.218