23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tankrederiet BW Epic Kosan fik et dyk i overskuddet

Mens det danske tankrederi Torm og det danske tørlast- og tankrederi DS Norden brager frem på alle fronter, går det ikke helt så godt for tankrederiet BW Epic Kosan, som er delvist dansk ejet.

...svagere spotmarked og højere rejse- og driftsomkostninger

CEO Charles Maltby

J. Lauritzen ejer 27 procent af BW Epic Kosan, siden Lauritzen Kosan og Epic Gas gik sammen i 2020 og dannede det ny gigantrederi med på det tidspunkt 77 tankskibe.

Regnskabet for 2. kvartal 2022 viser en stigning i omsætningen på seks pct. i forhold til samme kvartal sidste år, og en samlet halvårsstigning på 23,4 pct.

I kolde dollars lød omsætningen i 2. kvt. på 86,6 mio. dollars mod 81,7 mio. dollars i samme kvartal året før. Halvårsomsætningen steg fra 143,8 mio. dollars i 2021 til 177,4 mio. dollars.

Men overskuddet er i 2. kvartal dalet med 21 pct. Det er faldet fra 3,8 mio. dollars i 2. kvt. 2021 til 3,0 mio. dollars i 2. kvt. 2022, men er for halvåret samlet steget fra 8 mio. dollars til 12 mio. dollars.

Om årsagen til kvartalsfaldet forklarer rederiets CEO Charles Maltby i en meddelelse:

- Vores forbedrede omsætning og terminsdækning er i løbet af kvartalet blevet opvejet af et sæsonmæssigt svagere spotmarked og højere rejse- og driftsomkostninger.

Færre, større og yngre skibe

Flåden er nu på 72 tankskibe, efter yderligere fire skibe er afhændet..

- I tråd med vores strategi om at fokusere på større og yngre tonnage, med fordel af stærkere markeder for sådanne aktiver, har vi afhændet yderligere fire skibe i løbet af kvartalet. Vi sluttede perioden med 72 skibe i vores flåde, skriver Charles Maltby.

Han pointerer, at strategien for BW Epic Kosan fortsat er at fokusere på LPG-, petrokemi- og specialgassektoren og at øge den gennemsnitlige størrelse af rederiets flåde samt opretholde en attraktiv gennemsnitsalder for skibene.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157