23948sdkhjf

Pengeregn over Mærsk: Danmarks største rederi tjente 113 mio. dollars om dagen i andet kvartal

Den danske rederigigant hæver driftsindtjeningen til styrtende 10,3 mia. dollars i årets andet kvartal, men må samtidig notere et markant fald i antallet af transporterede containere 

Det er svært ikke at tjene gode penge i shipping i 2022. 

Og ingen beviser denne påstand mere eftertrykkeligt end den danske rederigigant A.P. Møller-Mærsk, hvor den finansielle fest tilsyneladende er uden ende.  

A.P. Møller-Mærsk har bedrevet det største kvartalsoverskud nogensinde. 

Driftsindtjeningen (EBITDA) lyder således på styrtende 10,3 mia. dollars i årets andet kvartal - en markant stigning fra den i forvejen svulmende indtjening i første kvartal, hvor overskuddet lød på 9,1 mia. dollars.  

Omsætningen steg med mere end 50 pct. i kvartalet til 21,6 mia. dollars mod 14,2 mia. dollars i det samme kvartal i 2021. 

Det prangende resultat efterlader 8,6 mia. dollars på bundlinjen til A.P. Møller-Mærsk. 

15. kvartal med fremgang

Topchef Søren Skou noterer sig med tilfredshed, at det nu er intet mindre end 15. kvartal i træk, hvor A. P. Møller-Mærsk kan præstere et driftsoverskud, der ligger højere end i den tilsvarende periode året før. 

- De transporterede volumener har været nedadgående i kvartalet al den stund, at kapacitetsproblemerne i havneterminalerne fortsætter med at spille ind ligesom krigen i Ukraine er gået ud over forbrugertilliden, især i Europa, forklarede Søren Skou ved fremlæggelsen. 

Antallet af transporterede containere faldt således markant i kvartalet til samlet set 3,09 mio. transporterede containere mod 3,34 mio. containere i samme kvartal i 2022 - et fald på 7,4 pct. 

Når vi ser tilbage på det seneste år, så har vi oplevet en kraftig stigning i brændstofpriserne, vi har skullet håndtere en pandemi, en rigtig krig og er nu mødt med makroøkonomisk modvind Søren Skou, CEO, A.P. Møller-Mærsk

Til sammenligning var den globale nedgang i antallet af transporterede containere kun på 2,3 pct., hvorfor A.P. Møller-Mærsk tabte markedsandele til konkurrenterne i kvartalet.    

For hele året forventer A.P. Møller-Mærsk et driftsoverskud (EBITDA) på 37 mia. dollars.  

Mere fremgang - men så slut

Topchef Søren Skou turde ved fremlæggelsen godt love, at det næste kvartalsregnskab - for årets tredje kvartal - bliver lige så gyldent og også kommer til at slå rekord. Men herefter begynder tingene at finde tilbage til et mere hverdagsagtigt niveau. 

- Når vi kommer frem til fjerde kvartal af 2022 kommer vi til at se en normalisering af markedet. De makroøkonomiske indikatorer er gået i rødt og der vil ske et markant fald i efterspørgslen på containertransport, forklarer Søren Skou. Han uddyber: 

- Vi ser allerede nu, at antallet af transporterede containere til Europa falder markant, og nu ligger på niveau med før pandemien. Det vil sige, at tre års markedsvækst i efterspørgslen er forsvundet igen. I USA ligger importen fortsat højere end op til pandemien, men også her forventer vi, at den stigende inflation vil medføre et fald i importen og dermed en vigende efterspørgsel på containertransport. 

Gyldent årsregnskab på vej

På trods af udsigten til svagere importrater ser Søren Skou dog fortsat frem til at finansielt 2022, hvor A.P. Møller-Mærsk med statsgaranti vil kunne score et historisk højt overskud. 

- Når vi ser tilbage på det seneste år, så har vi oplevet en kraftig stigning i brændstofpriserne, vi har skullet håndtere en pandemi, en rigtig krig og er nu mødt med makroøkonomisk modvind. I det lys er vi meget tilfredse med, at vi har kunnet styrke for resultat kontinuerligt gennem hele perioden, afslutter Søren Skou.  

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172