23948sdkhjf

Politiker opfordrer Bornholmslinjen til at sejle langsommere

Med udsigt til at komme til at betale betydelige CO2-afgifter opfordrer Helle Munk Ravnborg (EL) nu Bornholmslinjen til at sejle langsommere

Med de seneste grønne forlig på Christiansborg kan blandt andet Bornholmslinjen se frem til at skulle betale betydelige CO2-afgifter fra 2025 og frem til 2030. Det får Helle Munk Ravnborg (EL) i Bornholms Tidende til at opfordre rederiet til se på, hvilke CO2-reducerende initiativer, som rederiet kan gøre brug af.

- Jeg ville se på, hvilke håndtag man har at dreje på nu inden for den nuværende aftale. Man kan skifte til nogle fossile brændstoffer, som er mindre CO2-belastende, og vælge at nedbringe sit forbrug ved at ændre på sejltiderne, siger Helle Munk Ravnborg til avisen og giver som eksempel, at overfartstiden fra Ystad til Rønne kunne gøres ti minutter længere for derved at udlede mindre CO2.

- Vi har alle sammen en forpligtelse til at se på, hvordan vi kan indrette vores færgeforbindelse bedst muligt. Det er min opfattelse, at man kan lægge ti minutter til sejltiden og derved spare en del brændstof, forklarer hun til avisen.

Ifølge Bornholmslinjen kan sejltiden ikke uden videre forlænges. 

- Det med hastigheden er ikke noget, vi bestemmer. Vi sejler efter en kontrakt, som fortæller meget præcist, hvor lange overfartstider, vi skal have. Så hvis tempoet skal ned, er det hos kontrakthaver i Transportministeriet den beslutning skal tages, oplyser kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack til Søfart.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078