23948sdkhjf

T-foils og ny software skal give roligere overfart i Østersøen

Når Bornholmslinjen nye hurtigfærge Express 5 sættes i drift næste år bliver det med avanceret software og nye stabilisatorer, der skal forbedre komforten på overfarten i Østersøen

Østersøen er ikke altid den bedste ven, når det gælder overfart med en hurtigfærge fra Ystad til Rønne, men med indsættelsen af ‘Express 5’ på ruten i 2023 vil det være med det nyeste grej, der skal forbedre komforten betydeligt. Det oplyser Bornholmslinjen i en meddelelse.

Når ‘Express 5’ bliver leveret til Bornholm med en omfattende komfortpakke. En hel række af forskellige systemer vil arbejde sammen på færgen for at give passagererne den bedst mulige oplevelse i den urolige Østersø.

Rederiet kalder selv den samlede løsning for en komfortpakke, og den er specielt udviklet til sejlads i den urolige Østersø.

Ny Bornholm-hurtigfærge bliver forsinket fra værftet

På hvert skrog bliver ‘Express 5’ udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får ‘Express 5’ i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder ifølge rederiet, at de tre systemer hele tiden arbejder sammen om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

- I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige – men med ‘Express 5’ får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have, forklarer koordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer i meddelelsen.

Express 5 leveres til Bornholmslinjen i slutningen af 2022. Herefter skal færgen sejles hjem og klargøres, inden den sættes i drift i løbet af første kvartal 2023.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093