23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Analytiker: Genåbning af Shanghai kan give nye problemer

Den kinesiske storby Shanghai er på vej ud af en månedlang lockdown, og det vil sætte gang i fragten mod Europa og USA, hvilket meget vel kan føre til nye problemer

Shanghai havn på fulde omdrejninger kan give problemer i havne i Europa og USA. Det vurderer analytiker og partner i konsulenthuset Vespucci Maritime Lars Jensen.

- Problemet er, at Shanghai er et sort hul for information. Det er meget svært at få hård fakta. Men på en måde er den største usikkerhed slet ikke i Kina, men tilbage i Europa og USA, hvor ingen ved, hvordan forbrugerne kommer til at opføre sig, siger han til Finans.

Efter Lars Jensens opfattelse kan genåbningen føre til nye flaskehalsproblemer i havnene.

- Du kan finde steder hvor det er blevet bedre, og steder hvor det er blevet værre. I brede træskolængder er det på ingen måde godt. Der er stadigvæk enorme problemer med flaskehalse, siger han til hjemmesiden.

Shanghai åbner delvist efter lang corona-nedlukning

Analytikerens vurderingen får dog ikke rederigiganten Mærsk til at ryste på hænderne. Her forudser de ikke større udfordringer med flaskehalse.

- Jeg forventer umiddelbart ikke, at der kommer en kæmpe ketchupeffekt. Men det er ret svært at spå om i øjeblikket, fordi der sker så mange ting globalt, som kan have indflydelse på verdenshandlen, siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen, operationel chef for Mærsk i Asien til Finans.

Hun vurderer at Mærsk er oppe i fulde omdrejninger ud af Shanghai inden for et par måneder.

- Jeg forudser på ingen måde, at der kommer en prop i hele forsyningskæden, som vi så sidst. Jeg vil sige, at i værste fald forlænger genåbningen flaskehalsene med et par måneder. Men det er ikke noget, der pludselig får det hele til at eksplodere,« siger Anne-Sophie Zerlang Karlsen til Finans.

Hun tilføjer, at der for tiden er langt større problemer i verden, der påvirker den internationale handel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|