23948sdkhjf

Fleksibilitet fører til bedre klima og grønnere havne

Det vil gavne både klimaet og forretningslivet, og dermed også sikre fremtidige jobs, hvis politikerne fjernede nogle af de begrænsninger, der spænder ben for tempoet i den grønne omstilling, lyder det fra direktøren for Danske Havne

Ugens debatindlæg er forfattet af Tine Kirk, direktør, brancheorganisationen Danske Havne

Det står soleklart for de fleste og for næsten hele Folketinget: Indsatsen for at bedre klimaet har topprioritet.

Og man må medgive, at regeringen og Folketinget har handlet. Siden 2019 med både erklærede, ambitiøse mål og med Klimalov, beslutninger om energiøer, visioner om grønne, danske indenrigsflyruter og senest regeringens omfattende forslag til CO2-afgifter.

Uanset anskuelse, så ér det usmart, at love og bureaukrati stiller sig hindrende i vejen for det, både politikerne og vi, der arbejder ude i samspillet mellem stat, kommuner og virksomheder, der også alle vil det samme: Sætte - grøn -strøm til tempoet i den grønne omstilling

Forud for Nordsø-topmødet i Esbjerg i onsdags sagde klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen endda til avisen Danmark, at han gerne så endnu flere Energiøer i Nordsøen end den allerede planlagte. Udtalelsen kom ovenpå statsministerens meldinger om, at Nordsøen skal være et grønt kraftværk.

Deler ambitioner

Vi deler det høje ambitionsniveau og visionerne om energiøer – men der er langt derhen.

Der er meget, vi helt konkret kan gøre undervejs, for at sætte strøm til tempoet for den grønne omstilling. For tempo er lidt afgørende i klimakampen. Og tempo kræver fleksibilitet.

Den 14. maj kunne Jyllands-Posten på forsiden berette, at ”For lidt plads til el kan bremse regeringens grønne energiplaner”. Flere kilder fra bl.a. Aalborg Universitet og Green Power Denmark pegede på, at man ikke havde været hurtig nok til at sikre den nødvendige infrastruktur til fordeling af al den grønne strøm, der kommer ud af de politiske planer om mere strøm fra vindmøller især på land.

Elnettet er for ringe

”Det bliver svært at få så meget sol og vind ind i vores elnet med de begrænsninger, vi har rundt omkring,” sagde professor Poul Alberg Østergaard fra Aalborg universitet blandt andet.

Borgmesteren i Frederikshavn, Birgit Stenbak Hansen, S, sagde det ligeud: ”Man kan jo heller ikke bygge et hus, hvis ikke man er klar med et fundament”.

Hun forklarede, at hun som formand for Business North Denmark oplever, at virksomheder vælger Nordjylland fra, fordi elnettet er for ringe. ”Der kan gå fem, seks, otte år med en tilkoblingstid, hvis man skal lave noget stort i Nordjylland”, forklarede hun.

Der sker noget på havnen

Jeg har mødt Birgit Hansen i flere sammenhænge, senest ved vores Havnekonference i Aalborg for en måned siden, og jeg må sige, at hun er en hands-on borgmester med en praktisk og konkret tilgang til sagerne, hvad der vel også er med til at give Frederikshavn titlen som Recyckling City. Der sker noget i byen og på havnen, der har været centrum for adskillelsen af de to Tyra-platforme, hvor 95 procent er gået til genbrug.

I marts havde jeg en samtale med statsminister Mette Frederiksen, der besøgte Aalborg Havn. Statsministeren var særdeles velforberedt og havde tilsvarende både en imponerende forståelse for og en praktisk tilgang til, hvad danske havne kan bidrage med i den grønne omstilling. Både i al almindelighed og i den nye, nødvendige hastighed med at gøre os fri af russisk gas efter Ruslands invasion af Ukraine 24. februar.

Med det konkrete udspil i april til CO2-afgifter, topmødet i onsdags i Esbjerg om Nordsøen som nyt, grønt kraftværk, som statsministeren formulerede det i avisen Danmark for en uge siden, mandag 16. maj, så ér ambitionerne på plads.

Ikke teknologineutral

Nu er min opfordring til regering og folketing: Prioriter det, som Birgit Hansen og flere andre, der arbejder med fingrene dybt nede i den grønne omstillings konkrete virkeligheder, efterlyser: fundamentet. Den nødvendige infrastruktur, der skal til. Fjernelse af de uhensigtsmæssige og oftest utilsigtede benspænd, der findes i lovgivningen, og som f.eks. hindrer Vordingborg Havn i at lægge solceller på vandet – blot fordi Havneloven ikke er teknologineutral og skrevet på et tidspunkt for 12 år siden, hvor klima var langt fra toppen af dagsordenen.

Uanset anskuelse, så ér det usmart, at love og bureaukrati stiller sig hindrende i vejen for det, både politikerne og vi, der arbejder ude i samspillet mellem stat, kommuner og virksomheder, der også alle vil det samme: Sætte - grøn -strøm til tempoet i den grønne omstilling.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141