23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forældede redningsskibe truer sikkerheden til søs

Trods bevilling på trecifret millionbeløb for otte år siden er den danske redningsflåde ikke blevet fornyet endnu

De danske redningsskibe er i en elendig forfatning og udgør en decideret fare for redningsmændene ombord. Sådan lyder vurderingen fra Danske Redningsmænd, der er forening for de omkring 200 søfolk på de danske redningsskibe.

- Skibene er simpelthen utidssvarende. Der er ofte nedbrud på dem, og flere redningsfolk taler om, at det er med nerverne uden på tøjet, når de sejler ud i dem. Man skal huske på, at det er fartøjer, vi sender ud i storm og kuling. De skal netop ud og hjælpe andre i dårligt vejr, fortæller formand for Foreningen af Danske Redningsmænd, Jens Slot, til DR.

Han peger desuden på, at tre af Danmarks i alt 13 store redningsskibe lige nu er ude af drift, og at de ti andre også trænger til at blive udskiftet.

Gennemsnitsalderen for de danske redningsskibe nærmer sig 32 år, hvoraf den ældste MRB 34 er bygget i 1969. De resterende er typisk fra enten starten af 90'erne eller årene 2003-04, oplyser DR.

Tilbage i 2014 blev der ellers bevilliget et trecifret millionbeløb til fornyelse af den danske redningsflåde, men indtil nu er der ikke sket noget.

Over for DR forklarer Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, at "der vil gå fem til otte år, før flåden vil være transformeret til en moderne og effektiv styrke."

Og i forbindelse med nye redningsskibe til Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn, Hvide Sande og Esbjerg har Forsvarsministeriet tidligere oplyst, at der har været et udbud, og at man “nu er i gang med en juridisk og teknisk kvalitetssikring forud for valget af leverandør.”

Søfart har spurgt Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse om status på udbud af redningsskibe, men endnu ikke fået svar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.178