Forældede redningsskibe truer sikkerheden til søs

De danske redningsskibe er i en elendig forfatning og udgør en decideret fare for redningsmændene ombord. Sådan lyder vurderingen fra Danske Redningsmænd, der er forening for de omkring 200 søfolk på de danske redningsskibe.
- Skibene er simpelthen utidssvarende. Der er ofte nedbrud på dem, og flere redningsfolk taler om, at det er med nerverne uden på tøjet, når de sejler ud i dem. Man skal huske på, at det er fartøjer, vi sender ud i storm og kuling. De skal netop ud og hjælpe andre i dårligt vejr, fortæller formand for Foreningen af Danske Redningsmænd, Jens Slot, til DR.
Han peger desuden på, at tre af Danmarks i alt 13 store redningsskibe lige nu er ude af drift, og at de ti andre også trænger til at blive udskiftet.
Læs også: Fem nye redningsskibe i pipelinen
Gennemsnitsalderen for de danske redningsskibe nærmer sig 32 år, hvoraf den ældste MRB 34 er bygget i 1969. De resterende er typisk fra enten starten af 90'erne eller årene 2003-04, oplyser DR.
Tilbage i 2014 blev der ellers bevilliget et trecifret millionbeløb til fornyelse af den danske redningsflåde, men indtil nu er der ikke sket noget.
Over for DR forklarer Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, at "der vil gå fem til otte år, før flåden vil være transformeret til en moderne og effektiv styrke."
Og i forbindelse med nye redningsskibe til Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn, Hvide Sande og Esbjerg har Forsvarsministeriet tidligere oplyst, at der har været et udbud, og at man “nu er i gang med en juridisk og teknisk kvalitetssikring forud for valget af leverandør.”
Søfart har spurgt Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse om status på udbud af redningsskibe, men endnu ikke fået svar.