23948sdkhjf

Aktieemission på Oslo-børsen sikrer Cadeler kapital til at bygge fundament-skibe

Cadeler henter 635 mio. kroner til at bygge et nyt skib til installering af fundamenter til havvindmøller

Cadeler gennemførte for nylig en vellykket kapitalrejsning på 635 mio. kr. med sigte på at føje et nybygget skib til selskabets flåde.

Ifølge en selskabsmeddelelse fra Cadeler, der er noteret på børsen i Oslo, skal det nye kommende fartøj møde den stigende efterspørgsel på installering af havvindmøllefundamenter fra offshore vind-markedet. Samtidigt vil nybygningen udvide rederiets kapacitet til at levere totalløsninger inden for transport og opsætning af havmølleparker.

Cadeler har i en rettet aktieemission således rejst 846 mio. norske kroner (635 mio. kr.) til selskabet ved at udstede 26.175.532 aktier a 32,32 norske kroner. Den nye kapital skal være med til at finansiere et nyt fartøj til opsætning af storskala-fundamenter, et såkaldt F-class skib, til en pris af 343-346 mio. dollars (2,4 mia. kr.).

Skibet bliver efter planen leveret inden udgangen af 2025. Cadeler sigter samtidigt efter at sikre sig en option på endnu et F-class skib.

- I kraft af vores tætte samarbejde med branchens førende spillere ser vi meget positivt på mulighederne for at få projekter til det nye F-class skib. Der er stor efterspørgsel på opsætning af fundamenter i det hastigt voksende offshore-marked. Cadeler har stærke kompetencer på området med mere end 500 installerede fundamenter siden 2013, og det er et naturligt skridt for vores virksomhed at investere i et skib til håndtering af storskala fundamenter, siger Cadelers CEO Mikkel Gleerup i meddelelsen.

F-class – et skib med fleksibilitet

Cadeler offentliggjorde i 2021, at rederiet har indgået aftale om nye skibe af typen X-class til levering i tredje kvartal 2024 og første kvartal 2025. Det nye skib af typen F-class bygges efter de samme specifikationer som de to X-class-skibe. F-class fartøjet har samtidigt et hybrid design, der gør det muligt på kort tid at omstille skibet til at kunne installere havvindmøller.

- Det nye F-class hybridfartøj giver os en enestående konkurrencefordel. Skibet er markant mere effektivt i driften, og samtidigt får vi mulighed for at levere ydelser inden for installering af fundamenter til vores kunder, siger Mikkel Gleerup og tilføjer:

- Fleksibilitet, effektivitet og stordriftsfordele er kritiske succesfaktorer for vore kunder og os. Vi tilpasser vores samlede portefølje af skibe, så de nu i endnu højere grad opfylder disse behov.

Både X-class- og F-class-skibene kan håndtere nogle af de største dimensioner på havvindmøller i industrien. F-class-skibet vil på hver tur kunne transportere op til seks XL-monopiles med en vægt på 2.300-2.600 tons hver. Det giver en markant større effektivitet i driften.

Kapitalrejsningen var overtegnet og tiltrak sig stor interesse fra nordiske og internationale institutionelle investorer, fortæller Mikkel Gleerup, som opsummerer:

- Vi er meget glade for at have fået tilført kapital, som vil sætte os i stand til at levere yderligere på vores strategiske prioriteter, udvide vores tilbud til markedet og understøtte vores vækst.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.144