23948sdkhjf

Cadeler’s flåde kommer op på seks store installationsskibe

Ifølge Cadelers adm. direktør Mikkel Gleerup er det en voksende efterspørgsel på installationsskibe, der er effektive til at håndtere de stadig større møllefundamenter, som er baggrunden for, at rederiet nu udnytter en option og bestiller endnu et skib

Cadeler har løftet optionen på et andet F-klasse offshore vind-installationsskib. Nybygningen vil blive den sjette enhed i Cadelers, når det leveres i anden halvdel af 2026. Det skriver Cadeler i en pressemeddelelse.

Beslutningen om at bygge endnu et F-klasse fartøj er baseret på den stærke markedsefterspørgsel efter tonnage, der er effektiv til installation af fundamenter. Vores endnu ikke-byggede F-klasse fartøjer er allerede blevet efterspurgt af vores kunder Mikkel Gleerup, adm. direktør i Cadeler

Rederiet har i øjeblikket to X-klasse samt et F-klasse offshore vind-installationsskib under bygning til levering fra andet kvartal 2024. Alle fire nybygninger skal leveres af kinesiske COSCO Heavy Industries og kommer under dansk flag.

- Cadeler har været i stand til at opnå en meget konkurrencedygtig pris på grund af et stærkt samarbejde, som virksomheden har opbygget med COSCO Heavy Industries og synergier fra at bygge flere lignende designede jack up-skibe. Det er aftalt mellem parterne ikke at oplyse kontraktens endelige pris på grund af disse særlige forhold, lyder det i pressemeddelelsen.

Fokus på fundamenter

Ifølge Cadelers adm. direktør Mikkel Gleerup er det en voksende efterspørgsel på installationsskibe, der er effektive til at håndtere de stadig større møllefundamenter, som er baggrunden for, at rederiet har løftet optionen.

- Beslutningen om at bygge endnu et F-klasse fartøj er baseret på den stærke markedsefterspørgsel efter tonnage, der er effektiv til installation af fundamenter. Vores endnu ikke-byggede F-klasse fartøjer er allerede blevet efterspurgt af vores kunder.

- Som annonceret i august har vi underskrevet en fast kontrakt med Ørsted og har desuden indgået en langsigtet aftale med en ikke-oplyst kunde, der booker F-klassen fra 2027 til 2030. Disse forpligtelser er kun mulige, fordi vores kunder tror på vores evner til at opfylde deres krav med øget fleksibilitet og at tilbyde state-of-the-art fartøjer, der er egnede til at opfylde kravene fra et hurtigt voksende marked, siger Cadelers adm. direktør, Mikkel Gleerup.

Færre transits

Det andet F-klasse fartøj vil blive bygget med samme specifikationer som det første F-klasse fartøj med et dæksareal på 5.600 kvm, en nyttelast på mere end 17.600 tons og en hovedkrankapacitet, der vil blive offentliggjort på et senere tidspunkt.

Både X- og F-klassens fartøjer er ifølge Cadeler i dag uovertrufne inden for industrien. Skibene vil være i stand til at transportere og installere syv komplette 15MW turbinesæt pr. last eller seks sæt 2XL monopile-fundamenter, hvilket reducerer antallet af transit, der er nødvendigt for hvert projekt. På linje med X-klassens fartøjer vil F-klassen tage højde for nogle af de største dimensioner i havvindindustrien.

X- og F-klasse-skibene er bygget i tæt samarbejde med Cadelers strategiske partnere, som omfatter Gusto MSC NOV, Kongsberg, Huisman og MAN Energy Solutions.

Se nøgletal for:
Læs mere om: cadeler
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Navigatører vil ikke tvinges ind i Dansk Metal - advarer om arbejdskonflikt
Havarirapport: Lods brugte mobiltelefon før grundstødning
Solid vækst i Nordens tanker pool
3F Sømændene: Er Dannebrog et bekvemmelighedsflag?
Miljøhensyn dumper Næstveds planer om ny havn
Aalborg Kommune går efter standardfærge til Hals-Egense
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Transportmagasinet
Jern & Maskinindustrien
Motor-magasinet
Leder IDAG
Kommunefokus

Send til en kollega

0.875