23948sdkhjf

Danske marinepumper skal fylde norsk CO2-reservoir

De danske specialister i marinepumper, Svanehøj, skal levere pumper til Northern Lights’ CO2-skibe.

I 2024 begynder CO2-lagringsprojektet Northern Lights at transportere CO2 fra både Norge og andre europæiske lande med skib til en terminal i det vestlige Norge. Herfra transporteres CO2’en videre via rørledning til lagring i et geologisk reservoir 2.600 meter under havbunden til permanent lagring. Projektet er en del af den norske regerings strategi om reduktion af CO2.

Til det formål skal der bygges to CO2-skibe, og her er nordjyske Svanehøj netop valgt som leverandør af de pumpesystemer, der skal håndtere den flydende CO2.

- Vi har vundet ordren via vores mangeårige samarbejdspartner, tyske TGE Marine, som designer og leverer det samlede Cargo Handling System til CO2-skibene. TGE har valgt vores deepwell cargo gas-pumper, som de kender indgående fra talrige LPG-tankskibe, fortæller Thomas Uhrenholt Nielsen, der er Sales Director, Cargo Gas, hos Svanehøj i forbindelse med ordren.

Erfaring med CO2-skibe åbner døre

Carbon Capture & Storage (CCS) er udset som en vigtig brik i bestræbelserne på at indfri de globale klimamål. Ifølge rapporten ”Global status of CCS 2021” fra Global CCS Institute voksede pipelinen af CCS-projekter med 48% fra 2020 til 2021. Alene i Europa var der 35 projekter under udvikling i slutningen af 2021. Derfor er der lige nu et stigende fokus på de virksomheder, der har erfaring med håndtering af flydende CO2.

Her kommer Svanehøj ind i billedet, fordi virksomheden siden 1990’erne har leveret cargo-pumpesystemer til flere CO2-skibe.

- På grund af vores erfaring fra de forholdsvist få CO2-skibe, der er bygget indtil nu, er vi med i dialogen omkring flere af de CCS-projekter, der er på vej. Netop CCS er et af fokusområderne i vores vækststrategi, og ordren fra TGE til Northern Lights er derfor af stor strategisk betydning. Det kan blive et rigtig stort marked for os, siger Thomas Uhrenholt Nielsen.

Læs også: Mindst 750 millioner: Ordreindgangen hos Svanehøj slår alle rekorder i 2021

De to CO2-skibe til Northern Lights bygges på Dalian Shipbuilding (DSIC) i Kina og forventes i drift i 2024. Begge skibe får en kapacitet på 7.500 m3 flydende CO2. Svanehøj skal til hvert skib levere 2 stk. deepwell cargo-pumper i længder af 15 meter. Her kommer Svanehøjs multigas-teknologi samtidig i anvendelse, idet kunden har ønsket, at pumperne også kan anvendes til håndtering af naturgassen LPG. Svanehøj har gennem årene leveret cargo-pumpesystemer til flere end 1.100 LPG-tankere rundt om i verden.

Svanehøj er gået ind til 2022 med en ny strategi, der først og fremmest sigter mod at understøtte skibsfartens overgang til klimaneutralt brændstof, men indebærer samtidig en satsning på nye forretningsområder, herunder netop CCS.

Fakta: Svanehøj Danmark A/S

  • Grundlagt i 1928 af marineingeniør F. Dam, der ville bruge sin erfaring til at udvikle pumper til marineindustrien.
  • Designer og producerer specialiserede deepwell pumper til vitale applikationer inden for fuel, cargo (gas, P&C) og offshore samt high-end målesystemer til LNG- og LPG-tanke på såvel skibe som landbaserede terminaler.
  • Udbyder inspektion, service og kalibrering af cargo-udstyr på gas- og P&C-tankskibe.
  • Del af Svanehøj Group, der beskæftiger 350 personer i Danmark, Singapore, Japan, Kina og Det Forenede Kongerige.
  • Svanehøj Group er ejet af investeringsselskabet Solix.

Svanehøj

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109