23948sdkhjf

Skibsdesignere: Den emissionsfri færge findes ikke!

Det er for snævert kun at fokusere på den operationelle udledning af CO2, når fx en færge kaldes emissionsfri, mener de i det danske design- og konsulenthus OSK-ShipTech.

Hvis skibsindustrien skal være emissionsfri i 2050, bør industrien ikke kun fokusere på at mindske udledninger fra brændstofferne, men bør inddrage hele fartøjets livscyklus i beregningerne. Det er den klare besked fra de danske skibs-designere og -konsulenter i OSK-ShipTech, der blandt andet står bag designet af en lang række af de seneste højtprofilerede ro-pax færger på verdensplan.

Læs også: Mærsk har hentet assistance hos OSK til nyt innovativt havmølle-skibskoncept

Ifølge Anders Ørgård, Chief Commercial Officer i OSK-ShipTech, skal det stadig være en klar prioritet at reducere de direkte udledninger, men rederne må ikke vende det blinde øje til de indirekte kilder til CO2-udledninger i fx produktionen af skibet og alle de komponenter, det består af.

- Fremfor kun at fokusere på udledningerne fra selve operationen eller driften, bør redere verden over foretage vugge-til-grav livscyclusevaluringer. En livscyclusevaluering giver mulighed for at udvikle en reel nybygningsstrategi med det formål at reducere udledningerne fra både konstruktionen og operationen, hvorved skibets samlede profil optimeres, lyder meldingen Anders Ørgård.

CO2-dyre miljøløsninger

Læs også: ’Aura Seaways’ sætter nye milepæle i DFDS’ historie

Efter direktørens opfattelse er der en tendens til, at jo mere klimavenlige løsninger industrien anvender, jo større er de indirekte CO2-udledninger fra skibets produktion og konstruktion.

Til at understøtte argumentationen har OSK udarbejdet en livscyklusevaluering på elfærgen ‘Grotte’, der sejler mellem Esbjerg og Fanø.

- Vores analyse viser klart, at det emissionsfri skib ikke eksisterer. Sagt endnu tydeligere: man kan ikke længere ignorere den CO2-udledning, som genereres ifm. skibets produktion, som i nogle tilfælde kan udgøre mere end 50% af det samlede CO2-aftryk fra vugge til grav, siger Anders Ørgård.

Markedsføring kræver dokumentation

Han peger desuden på, at det med de nye retningslinjer for miljømarkedsføring kan blive dyrt, hvis virksomhederne reklamerer for miljørigtige løsninger, der ikke omfatter hele produktets levetid fra idé til permanent bortskaffelse eller genbrug. Som eksempel peger Anders Ørgård på, at udsagn som ’emissionsfri’ og ’klimaneutral’ skal kunne dokumenteres i hele produktets livscyclus ved brug livscyclusanalyser og verificeres af eksperter.

- En livscyclusanalyse starter allerede på skibets koncept-niveau. På den måde er det muligt at udvikle en nybygningsstrategi, som vi kan tage højde for, når vi beregner total cost of ownership og den samlede klimabelastning fra vugge til grav, siger han.

Det emissionsfri skib findes ikke! Man kan ikke længere ignorere den CO2-udledning, der sker ifm. selve produktionen af skibet, og skibsindustrien er nødt til at lægge kursen om, så vi ikke længere kun fokuserer på CO2-udledningen fra operationen og brændstoffet Anders Ørgård, CCO i OSK-ShipTech.

Som centrale forhold i fx skibsbygningen, som rederne bør være opmærksom på, peger Anders Ørgård på skroget og stålstrukturender står for nærved 40 % af CO2-aftrykket ifm. skibets konstruktion.

- Man bør også overveje rent geografisk hvor man vælger at få bygget sit skib, og hvorfra man vælger at købe sit stål, i og med at mange lande har en kulfyret stålproduktion. Hertil kommer en færges aptering, som står for ca. 10% af den samlede byggeproces, påpeger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125