23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTU-professor dømmer populær Scandlines-rute ude

Bygningen af den nye elfærge til overfarten mellem Rødby-Puttgarden er netop gået i gang, men DTU-professor forudser ruten nedlægges.

På trods af, at der fra 2029 kan køres i bil gennem Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland har rederiet Scandlines netop påbegyndt bygningen af en ny eldrevet færge til overfarten. Færgen forventes i drift fra 2024 og går under projektnavnet ‘PR24’. Færgen får to dæk, hvor der kan være lastbiler på begge dæk. Skibet kan fragte i alt 66 fragtenheder og 140 passagerer. 

- Det er en færge, som kan rumme mere end de to lastvognsfærger, der hidtil har været på overfarten, fortæller Anette Ustrup Svendsen, der er kommunikationschef i Scandlines til TV2 Øst.

Læs også: Første stålplader skåret til Scandlines’ nye emissionsfrie færge

Den samlede investering inklusiv ombygning af færgelejet beløber sig til 600 millioner kroner.

- Det er et meget kraftigt signal om, at vi mener det, når vi siger, vi sejler videre – også efter en fast forbindelse på Femern Bælt måtte åbne. Og det er vores investorer også overbevist om, udtaler Anette Ustrup Svendsen til tv-stationen.

Forudser lukning

Hendes optimisme deles dog ikke af Jeppe Rich, der er professor ved DTU Managements transportenhed. 

- Jeg tror, overfarten bliver lukket på Rødby-Puttgarden. Jeg kan ikke forestille mig, den færgefart kommer til at sejle videre. Det har man også set på Storebælt og Øresund – sidstnævnte også med rutefart af spiritus og cigaret-trafik – men det var kun i de første år, og det forsvandt hurtigt. Det vil jeg også forvente, at det gør på Rødby-Puttgarden, siger han til TV2 Øst.

Professoren tror dog ikke, at det vil være slut med færgefart til Tyskland.

- Men kan godt forestille sig, der er et kundegrundlag på Rostock-korridoren, som er en mere direkte rute til blandt andet Berlin. Det svarer lidt til, hvad man har set efter Storebæltsbroens åbning, hvor færgerne på Odden-Aarhus har kunnet fortsætte, fordi det sparer rejsetid til en række destinationer i Jylland, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063