Sanktioner sender russisk olie på langfart

Rusland er verdens næststørste eksportør af olie - et nøk efter Saudi Arabien - og siden den russiske invasion af Ukraine er produktionen og eksporten af olie taget til. De russiske olieindtægter er afgørende for økonomien i landet, og der findes trods flere og flere sanktioner mod import af russisk olie, stadig købere til den billigere russiske olie.
Læs også: Greenpeace i antirussisk-STS-aktion ud for Frederikshavn netop nu
Nyhedsbureauet Bloomberg har lavet sin egen tracker af tankskibe med russisk olie i lasten og analyseret, hvor skibene sejler hen med deres last. Det skriver gCaptain, der citerer Bloomberg.
Læs også: Russiske olieoperationer ved Skagen får fortsat hjælp fra nordjyske virksomheder
Blandt andet viser data fra Bloombergs tracker, at Skagen Red er et yndet STS-lokation, som også tidligere omtalt på Søfart, men data viser også, at Middelhavet i større grad lægger hav til STS-operationer, der omfatter de helt store tankskibe Very Large Crude Carriers (VLCC) på 330 meter eller derover, der er i stand til at rumme to millioner tønder olie i lasten. De får oftest deres last fra Aframax-skibe, der kommer fra havne i Sortehavet eller Østersøen før de tager turen til Asien med den russiske olie i lasten. Ud over Kina og andre lande i Asien er også Indien en flittig modtager af den russiske oli.