Nordjyde vil effektivisere vedligehold af skibe

Det skal være lettere for værfter, rederier og leverandører at arbejde sammen, når skibene skal vedligeholdes, både det vedligehold som er lovpligtigt og kan planlægges, men også det uforudsete. Derfor har nordjyske Jette Andersen, CEO i Nautimated Technologies, udviklet en digital platform der leverer supply chain-service mellem parterne.
- Vores platform er en flersidet onlineservice, der kobler aktører i forsyningskæden sammen i et midlertidigt safe-space, hvor man på baggrund af data får et beslutningsgrundlag og kan handle på det, fortæller Jette Andersen til Søfart.
Optimal planlægning
Med platformen kan rederi og værft planlægge sammen om vedligehold, hvor rederiet får en særlig service fra værftet ved at kunne planlægge kommende dokninger direkte ind i værftets egen planlægning.
- Mellem rederi og leverandører af services, komponenter, reservedele eller hele systemer kan man ligeledes give rederiet en særlig service, som gør, at man kan time leverancer i forhold til skibets position, ankomst og det team, man stiller til rådighed, samt sikre, at de dele, man skal bruge, kan være fremme på rette sted i tide, uddyber hun.
Acceleratorforløb
Når rederierne logger på systemet, er det allerede født med de åbne maritime data, så de grundlæggende oplysninger om flåden og dens positioner er allerede kendte og til stede i systemet. Det betyder også, at systemet allerede indeholder oplysninger om fx skibenes klasning og kommende vedligehold.
Nautimated Technologies har netop været gennem et forløb i Danmarks største acceleratorprogram for iværksættere, Beyond Beta React, som er finansieret med 84,7 mio. kr. fra React-Eu-midlerne under EU’s Socialfond. Her fik Jette Andersen mulighed for at præsentere systemer for den maritime erhvervsklynge Marlog og kom hjem med en række nye kontakter og et par målsætninger for det videre arbejde.
Udvikler i samarbejde med maritime aktører
På ønskesedlen står blandt andet at udvide platformen til at omfatte leverandørers CO2-aftryk på services og komponenter og på længere sigt vil stadig flere skibes brug af metanol eller et andet grønt brændstof betyde, at dette brændstof er til stede på rette tid og sted.
- Vi vil gerne skabe en virkelig stabil forretning med en fornuftig indtjening, men ledetråden er, at vi skal gøre en forskel i en branche, hvor en optimering på vedligeholdelse på det enkelte skib samlet set vil gøre en kæmpeforskel for miljøet, siger hun.
Nautimated Technologies har desuden et udviklingssamarbejde med DESMI, hvor platformens funktioner bliver testet, men er også på udkig efter nye samarbejdspartnere.
-Vi får hele tiden inputs til optimeringscenarier, som vi kan skabe, netop fordi vi kobler parter i forsyningskæden sammen. Men vi vil meget gerne have flere udviklingssamarbejder som dette, fordi vi er ambitiøse omkring det at skabe et produkt, som understøtter de faktiske forretningsgange hos både leverandør og rederi, slutter Jette Andersen.