Direktør efterlyser klare boykot-regler
I Frederiksværk ligger det russiskejede stålværk NLMK DanSteel, der jævnligt får anløb af russiske skibe. Og når skibene skal losses eller lastes, er det selskabet A. Henriksen Shipping, der står for arbejdet. Direktøren i firmaet Bjarke West Pedersen mener ikke, at det bør være op til ham at bestemme, om de russiske skibe skal betjenes eller ej.
– Enhver form for restriktion, der kommer fra myndighederne, kommer vi ikke til at sætte spørgsmålstegn ved. Men vi vil ikke begynde at gå enegang på området eller opfinde vores egen boykot lokalt i Frederiksværk, for det ville ikke have nogen effekt, siger han til sn.dk.
På trods af en tidlig udmelding fra udenrigsminister Jepper Kofod (S) om lukning af danske havne for russiske skibe, er der endnu ikke indført sanktioner mod russiske skibe i danske havne.
Læs også: Regeringen vil have danske havne lukket for russiske skibe
Myndigheder må træffe beslutning
Havnen i Frederiksværk er den havn i Danmark, der har flest anløb af russiske skibe og ifølge Bjarke Wett Pedersen giver det ikke mening at lukke lokalt for den russiske trafik.
– Hvis vi siger nej, så bliver skibene bare losset i en anden havn, og godset fragtet herop med for eksempel lastbil eller skibe under andre flagstater. Vi er nødt til at være enige, være solidariske og gøre tingene i fællesskab. Det er myndighederne, som må træffe en beslutning, siger han til sn.dk.
Udenrigsminister Jeppe Kofod oplyser til Ritzau, at regeringen fortsat arbejder i EU-regi på at få indført et fælles forbud mod anløb af russiske skibe i havne i EU.