23948sdkhjf

Kongsberg bliver hovedleverandør til ny nuludslips-færge fra Scandlines

Scandlines fortsætter det mangeårige samarbejde med norske Kongsberg på kommende nuludslips-færge

Kongsberg Maritime skal levere fremdriftssystem og kontrolsystem til den kommende nuludslipsfærge fra Scandlines. 

Dermed fortsætter det danske færgerederi det mangeårige samarbejde med den norske maritime teknologigigant, der har været en tæt samarbejdspartner i talrige Scandlines-projekter. 

Senest med færgen  'Deutschland' og søsterskibet 'Schleswig-Holstein', der i 2020 fik nye thrustere fra netop Kongsberg Maritime. Desuden blev styresystemet til thrusterne ved den lejlighed skiftet til det nye MCON System fra Kongsberg.  

Og netop Mcon Propulsion & Thruster-kontrolsystemet bliver også kernen i den kommende nuludslipsfærge, fremgår det i en pressemeddelelelse fra Kongsberg Maritime. 

Den nye nuludslips-færge, som tidligere er blevet udførligt beskrevet i Søfart, skal udstyres med azimuth thruster-systemet Azipull. 

Færgen skal leveres til idriftsættelse i 2024.

Ifølge Scandlines vil færgen få en batterikapacitet på cirka 10 MWh. I begyndelsen vil opladning alene foregå i Rødby. I 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel skal nu forlænges til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation.

På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en god løsning om køb af grøn energi.

Som Søfarts læsere vil vide driver Scandlines verdens største flåde af hybridfærger. Fire færger blev helt tilbage i 2012-14 ombygget med batteripakker fra Corvus og elektriske systemer fra Siemens. En ud af fem dieselgeneratorer blev hevet ud og erstattet med batteripakker på oprindelig 2,6 MWh.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.693