Skibe og shipping er i spil som Rusland-sanktioner

Idet Vesten forsøger at lamme Ruslands økonomi i kølvandet på invasionen af Ukraine, ser skibsfarten igen ud til at være i politikernes sigtekorn som sanktionsmulighed.
Det skriver mediet Tradewinds.
Der er allerede indført sanktioner, som har påvirket skibsfarten, og der vil sandsynligvis komme flere.
- Selvfølgelig er der meget fragt ind og ud af Rusland. Og går vi tilbage til 2014, var der sanktioner rettet mod olieefterforskning i Arktis. Jeg forventer, at de ting er i spil igen og kan blive udvidet, og skibsfart er meget involveret i disse sektorer, siger Bruce Paulsen fra Seward & Kissel, der er formand for advokatfirmaets sanktionsgruppe.
Status lige nu er, at USA har hindret Sovcomflot, som er Ruslands største rederi, i at udvide sin kapital, mens fem af rederiets skibe er blevet sortlistet på grund af deres finansieringsordning med Ruslands PSB-bank.
Hvis skibsfart fortsætter med at være et mål for yderligere sanktioner - og den amerikanske præsident Joe Biden sagde torsdag, at amerikanske sanktioner ville blive pålagt russisk skibsbygning - kan det særligt ramme tankskibe og LNG-skibe.
En analytiker fra VesselsValue siger, at 7,4 procent af verdens tankflåde kunne være i fare for at blive sortlistet sammen med 3,5 procent af den samlede LNG-skibsflåde.
"Sanktioner mod russiske rederier kunne fjerne et vist overskud af skibe fra markedet uden at forårsage en særlig stor stigning i fragtraterne," vurderer analytikeren.
Givet den afhængighed, nogle lande har af russisk olie og gas, og de nuværende høje priser, kan skibe og handel via skibe udgøre et attraktivt sanktionsmål, konkluderer analytikeren.