23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Verdens største containerfeederrederi bestiller metanoldrevne nybygninger

X-Press Feeders, der er verdens største operatør af containerfeederskibe, har netop kontraheret otte dualfuel nybygninger, som kan sejle på metanol. 

Det skriver det Singapore-baserede selskab i en pressemeddelelse.

Det otte dualfuel containerfeederskibe får hver en kapacitet på 1.170 TEU og ventes leveret i perioden 2023 til 2024. De nye skibe skal alle indsættes i shortsea- og feeder-netværk i Europa og Syd- og Mellemamerika.

Op til 16 skibe

X-Press Feeders har bl.a. ruter til Fredericia og København, som en del af deres nordeuropæiske netværk, der går ud fra det store hubs i Rotterdam, Antwerpen og Hamborg.

Flere internationale medier rapporterer, at ordren er indgået med de kinesiske værfter New Dayang Shipbuilding Co. og Ningbo Xinle Shipbuilding Group. Fordelingen er angiveligt med fire skibe på hvert værft samt optioner på yderligere fire på hvert værft, således at det samlede antal nybygninger potentielt kan komme op på 16.

Mærsk bestilte tilbage i august også otte dualfuel-drevne containerskibe, der kan anvende metanol. Her var der tale om store 16.000 TEU-skibe hos Hyundai Heavy Industries i Sydkorea med optioner på yderligere fire. Det første af Mærsks nybygninger i denne serie leveres i første kvartal 2024.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094