23948sdkhjf

Læsøfærgen overvejer delvis eldrift på rutens hovedfærge

Den kommunale færgefart Læsøfærgen overvejer delvis batteridrift og undersøger alle optimeringsmuligheder for den 24 år gamle ’Margrete Læsø’.

- Læsø Kommune, der i januar 2020 overtog ejerskabet af færgedriften mellem Vesterø og Frederikshavn, ønsker at gøre sit til at reducere CO2-udledningen, og her er Læsøfærgen en af kommunens store syndere.

- Derfor har vi nu bedt rådgivningsfirmaet Noenco om at foretage en energi-screening af færgen for at afdække potentialet for energibesparelse og dermed reduceret CO2-udledning, siger kommunens færge- og vedligeholdelses chef Allan Hjortnæs Pedersen i en pressemeddelelse fra Noenco. 

’Margrete Læsø’ drives frem af to Alpha Diesel-motorer, der siden afleveringen fra Ringkøbing Værft i 1997 har præsteret 115.000 driftstimer. For skibsmotorer betyder det, at de stadig er i deres bedste alder, men de er trods alt så gamle, at der formentlig er et stort optimeringspotentiale.

Delvis batteridrift

En af de overvejelser, Allan Hjortnæs Pedersen har gjort sig, er muligheden for delvis batteridrift. Strømmen kan leveres fra hovedmotoren via en akselgenerator, som er mere effektiv end færgens nuværende dieselgeneratorer. Der vil ligeledes kunne lades til en batteripakke, mens færgen ligger i havn om natten.

Men der kan være mange andre optimeringsmuligheder. Det er det, energikonsulent Erik Mortensen fra Noenco nu skal undersøge og regne på. Herefter skal Læsøfærgen beslutte, hvilke og hvor store investeringer, der skal foretages.

Fremtidige muligheder

’Margrete Læsø’ er hovedfærge på ruten, der i 2020 overførte 287.000 passagerer og 92.000 personbiler samt 36.000 tons gods. Det højeste trafiktal nogen sinde, og det ser ud til at blive tilsvarende i 2021. 

I højsæsonen har færgen haft hjælp af ’Ane Læsø’, men kapaciteten har i perioder været for lille, så færgen har måttet afvise passagerer på de travleste afgange. Derfor er spørgsmålet om en ny færge til Læsø mere påtrængende end nogen sinde. 

- Læsø Kommune er gået i gang med at få klarlagt hvilke muligheder, der er for fremtidens færgedrift til øen. Kommunen påtænker at bygge ny kapacitet til Læsø inden for de nærmeste år. Uanset hvad, vil ’Margrete Læsø’ dog skulle spille en vigtig rolle i en lang årrække, enten som færge nr. to eller slet og ret som reservefærge. Derfor vil vi naturligvis se på, hvilke muligheder der er for at driftsoptimere ’Margrete Læsø’. En investering, der både vil reducere CO2-belastningen og forbedre driftssikkerheden, fastslår Allan Hjortnæs Pedersen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125