23948sdkhjf

Stena-konglomeratets danske oliesatsning åbner i 2022

Stena Oil vil med ny bunkerterminal gøre Frederikshavn til sit operationelle knudepunkt i Nordeuropa, og anlægget er klar til drift i begyndelsen af 2022. Anlægget vil øge trafikken i havnen, når skibe lægger til kaj for at bunkre

Bunkerleverandøren Stena Oil er i fuld gang med at gøre Frederikshavn til operationel base for bunkeraktiviteter i Nordeuropa.

Ibrugtagningen vil medføre, at Stena Oil nedskalerer sine operationer i Göteborg og i stedet sætter yderligere tryk på operationerne ud af Frederikshavn.

Her vil der i fremtiden komme tæt trafik af skibe, der lægger til kaj for at bunkre, ligesom Stenas egne bunkerfartøjer vil sejle i fast rutefart ind og ud af havnen.

Ifølge de seneste oplysninger vil anlægget gå i drift i løbet af 2022 for anlægget, der ved præsentationen for flere år siden blev planlagt til at være klar til brug allerede i 2020.  

Anlægget kommer til at bestå af 11 flowtanke, der vil blive fyldt og tømt i takt med kundernes behov. Anlægget er det største af sin art i Skandinavien. Derudover vil der blive etableret lastefaciliteter, pumpestation og rørledningssystem til import og eksport af både marinediesel og heavy fuel. Der vil også være centralvarmeanlæg samt stabsfaciliteter.

Det er Frederikshavn Havn, der er bygherre på projektet og som også kommer til at eje tankanlægget.

Stena Oil kommer til at overtage den daglige drift af anlægget på en kontrakt, hvis længde parterne ikke ønsker at afsløre. Der vil dog være tale om en "mangeårig aftale". Anlægsomkostningerne er heller ikke offentligt tilgængelige, men der skulle angiveligt være tale om et trecifret millionbeløb.

- Når terminalen åbner vil den generere en masse aktivitet i havnen. Der vil være tankskibe, der leverer bunkerolie til tankanlægget ligesom mange skibe vil komme til havnen for at gennemføre bunkringer direkte ved kajen. Stena Oils to egne bunkerfartøjer vil sejle i fast pendulfart mellem terminalen og de kunder, der skal serviceres til søs, forklarer operations- og projektchef Kim Nielsen, Frederikshavn Havn.

Netop nu arbejdes der på livet løs i Frederikshavn på at gøre tankanlægget færdigt.

- I øjeblikket arbejder Bladt på forskellige ting, som f.eks. færdiggørelse af røranlæg, automatisering, loading-faciliteter og el-installationer, forklarer Kim Nielsen.

Ny begyndelse

Terminalen får en kapacitet på 75.000 kubikmeter, og den er designet til at håndtere alle typer brændstof som rederierne vil have behov for at vælge mellem i en fremtid, hvor LNG, marinediesel og traditionel, tung bunkerolie vil være blandt de brændstoftyper, som rederierne vil gøre brug af.

Stena Oil har også en stor terminal i Göteborg, men virksomheden har vurderet, at man i Frederikshavn Havn har fået den nødvendige plads til rådighed for at udleve sine vækstambitioner. Dette skyldes ikke mindst, at den nye terminal blev en del af den markante udvidelse af havnearealerne, som har fundet sted i Frederikshavn Havn gennem de seneste år.

Terminalen bliver bygget yderst på den nyanlagte del af havnen. Her får Stena Oil rådighed over 300 meter kaj med 14 meters dybgang. Det betyder, at man kan losse gods fra store fartøjer, samtidig med at bunkerfartøjet er i havn til lastning af brændsel, som skal leveres til kunder.

Mere effektiv

For Stena Oil er gevinsten, at effektiviteten i operationerne bliver øget betydeligt, hvilket gør virksomheden i stand til at reagere hurtigere i markedet og samtidig gør den mere fleksibel i leverancerne af brændsel til fartøjer i Skagerrak og Kattegat. Logikken er ikke svært at få øje på: Placeringen på Frederikshavn Havn betyder, at selskabet mindsker afstanden til det område - farvandet omkring Skagen og Rute T - hvor de fleste bunkeringer finder sted.

Miljøberedskab flytter med

En af tankene i terminalen forbeholdes modtagelse af slops, dvs. vaskevandet fra rengøring af olietanke. Det giver øget service i forhold til virksomhedens kunders behov, og flere kan betjenes med et minimum af transport og spildtid. Samme skib, som leverer brændsel, kan tage slops med på tilbagevejen til terminalen, hvor det pumpes ind i tanken for at blive renset efter gældende miljøregler. Den nye terminal bliver også ny base for Stena Oils opgave for EMSA (European Maritime Safety Agency). Stena Oil har i samarbejde med EMSA påtaget sig - hurtigt - at stille med fartøj og udstyr til oprydning i tilfælde af olieudslip. Med beredskabet placeret i Frederikshavn kan man være hurtigere på plads ved uheld i de stærkt trafikerede farvande i Skagerrak.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.141