23948sdkhjf

Synspunkt: Maritim direktør! Sådan kommer du videre med bæredygtigheden

Hvis du ikke tager stilling til begrebet bæredygtighed som en naturlig del af forretningen, er der stor risiko for - med tiden - at du mister din "license to operate"

Ugens 'Maritimt Synspunkt' er forfattet af Helle Bjerre. Ledelsesrådgiver og bestyrelsesmedlem 

Kan du ikke lige finde ud af, hvad vi gør med det der CSR...?

Sådan nogenlunde lød spørgsmålet til mig selv for 10-11 år siden da Nordic Tankers lige var blevet børsnoteret, og derfor var tvunget til at skrive noget om CSR i årsrapporten. "Joh... det kan jeg vel godt" var mit svar. Dengang var det måske knap så tydeligt, at verden var på vej i en ny retning og at dette ikke bare var en hype, som ville gå over igen.

Jeg tror efterhånden, at vi alle ved, at dette ikke en kortvarig trend og at vi alle må finde veje til - kontinuerligt - at bidrage til en højere grad af bæredygtighed i vores virksomheder og i vores måde at leve på. Men det kan være svært at finde tiden og finde ud af hvordan det skal gribes an i en travl dagligdag med begrænsede ressourcer.

Men hvis der ikke bliver taget stilling og bæredygtigheden ikke bliver inddraget som en naturlig del af forretningen, er der stor risiko for - med tiden - at miste sin "license to operate", fordi kunder, medarbejdere og omverdenen vil stille krav, som virksomheden så ikke kan leve op til. Det bliver måske ikke i morgen, men hvis ikke vi kommer videre - eller kommer rigtigt i gang, risikerer virksomheden at blive overhalet indenom og miste sin relevans på den lange bane.

Så når vi spørger os selv om vi har tid, så skulle spørgsmålet måske nærmere være, om vi har tid til at lade være...

Tal med frontløberne

Så hvordan arbejder man med bæredygtigheden? Det er jo ikke fordi, at jeg har en universal opskrift, men jeg kan da fortælle om mine egne erfaringer.

Det første jeg gjorde, var at tale med nogen der var længere fremme på den dagsorden end vi var. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken selv hver gang. I dag, hvor bæredygtighed i den grad er på dagsordenen, er der virkelig mange steder at søge inspiration, så tal med din brancheforening, med rådgivere, kunder, din bestyrelse, dine branchekollegaer og find inspiration, der er masser at hente derude.

Find en struktur...

... og sæt ord på det I gør.

I dialogen med nogle af de kloge hoveder, fandt jeg ud af at der allerede var en række ting vi gjorde som faldt ind under bæredygtighedsagendaen, som f.eks. slow steaming, digitalisering og forskellige medarbejder tiltag. Det er min erfaring, at langt de fleste virksomheder der er kommet i gang har samme erfaring. Samtidig vil I, som jeg, få øjnene op for ting I ikke gør, men hvor der er muligheder. Husk også at tale om elefanten i rummet. Det er fint nok at fjerne engangsplastik i kantinen, men hvis CO2 udslippet fra skibsdrift eller produktion er der, hvor I har jeres største footprint, skal der også tales om det, selv om problematikken kan være svær at tackle. En elefant er svær at gemme af vejen på den lange bane.

Vælg den rette kurs

Derefter var det et spørgsmål om at finde ud af hvordan vi ville positionere os indenfor området.

Hvilken type virksomhed var vi? Skulle vi bare gøre det nødvendige, ligge i midterfeltet eller forsøge at sejle først over målstregen? Vi valgte at ligge os lidt over midten, vi underskrev UN Global Com-pact og forpligtede os til at rapportere en gang om året på vores mål og forbedringer. Senere meldte vi os ind i MACN (Maritime Anti-Corruption Network), og begyndte at kigge på at stille krav til vores leverandører.

Navigér...

... efter kontinuerlig forbedring...

Det var også en lettelse at opdage at det ikke handlede om at blive perfekt, eller nå et bestemt meget højt mål. Der er ingen der forventer, at en virksomhed fra den ene dag til den anden bliver en frontløber på den grønne agenda. Det grundlæggende princip i at arbejde med bæredygtighed handler netop om kontinuerlig forbedring fremfor perfekthed. Vi må arbejde ud fra hvor vi er, og bidrage hvor vi kan. Dermed ikke sagt at vi ikke skal være ambitiøse, for det skal vi bestemt. Og vi må heller ikke være bange for at kommunikere omkring det vi gør, så længe det ikke overdrives. Selvfølgelig skal der ikke "greenwashes", men der er heller ingen grund til at "greenblushe", som det hedder, når man underdriver eller underkommunikerer indenfor området.

Tag det første skridt

Det kan måske virke lidt uoverskueligt, men som med de fleste tiltag, handler det jo om at sætte det ene ben foran det andet, bringe det op på næste møde og komme videre eller komme i gang.

Som et ordsprog sider: "Hvis du vil gå til Kina, må du starte med at tage det første skridt", og det er slet ikke sikkert, at din virksomhed skal helt til Kina, måske skal den kun til Grækenland, og måske finder du ud af, at du allerede er nået til Tyskland, men reglen er jo den samme - så få taget det første eller de næste skridt, og kom i gang med eller videre på rejsen...

Rigtig god tur!

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094