23948sdkhjf

Branchen risikerer at mangle flere tusinde officerer

Shippingbranchen er i fare for at mangle helt op til 89.510 officerer til at betjene verdens handelsflåde inden 2026. Det fastslår den netop offentliggjorte 'Seafarer Workforce Report' udarbejdet af Bimco og ICS (Internation Chamer of Shipping). 

For selvom der i går var glæde i den danske del af søfarten, da optagelsestallene viste, at der fortsat er et godt optag på søfartsuddannelserne, så fastslår rapporten, at branchen over hele verden skal øge uddannelses- og rekrutteringsniveauerne markant, hvis man vil undgå en alvorlig mangel på officerer inden for de næste fem år. 

Guy Platten, generalsekretær for International Chamber of Shipping, siger i en pressemeddelelse i forbindelse med rapporten:

- Rapporten om Seafarer Workforce advarer om mangel på officerer inden 2026. For at imødekomme den fremtidige efterspørgsel efter søfarende er det vigtigt, at industrien aktivt fremmer karriere til søs og forbedrer maritim uddannelse og uddannelse over hele verden med fokus på de forskellige færdigheder, der er nødvendige for en grønnere og mere digitalt forbundet industri.

Rapporten anslår, at omkring 1,89 millioner søfarende i øjeblikket betjener verdens handelsflåde, der opererer over 74.000 skibe over hele kloden.

Især nogle områder mangler officerer

Selv om der har været en stigning på 10,8 pct. i antallet af officerer siden 2015, kan manglen ifølge Binco og ICS skyldes en stigning i behov for officerer ombord på skibe med et gennemsnit på 1,4 officerer, der kræves pr. kaj.

Det er især inden for nogle områder, at der mangler officerer. Der er mangel på officerer med teknisk erfaring, især på ledelsesniveau, og i tank- og offshore-sektorerne er der rapporteret mangel på officerer til dækket.

Der er dog ikke kun dårlige nyheder. De skriver nemlig desuden, at industrien inden for de seneste fem år har gjort fremskridt med at reducere officeres omsætningshastigheder fra 8 pct. til 6 pct. ved at fastholde kvalificerede søfarende og øge antallet af år, de tjener til søs.

Sammenlignet med estimater fra 2015-rapporten er gennemsnitsalderen for officerer, der tjener på ledelsesniveau og operationelt niveau steget.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.095