23948sdkhjf

Nyeste skib i Mærsk-flåden hedder Nordborg

Først var det  'Nakskov', og nu kommer så 'Nordborg'. 

Det nyeste skib i Mærsk-flåden holder trit med traditionen om at navngive Mærsk-rederiets flåde af nye feederskibe efter danske købstæder - og indtil videre fra kongerigets allersydligste dele. 

Som tidligere omtalt i Søfart er der i Mærsk-sammenhæng tale om meget små skibe med en kapacitet på 'blot' 2.100 standardcontainere.  

A.P. Møller-Mærsk kommer ikke til at eje skibene, men chartrer dem på langtidskontrakt. Ikke desto mindre kommer skibene til at sejle under dansk flag.

Som det ses på billederne, er det karakteristisk, at feederskibene er udstyret med egen kran til at løfte containerne om bord.

Dermed står det klart, at der er tale om specialiserede skibe, der skal fylde et helt særligt hul i feedermarkedet.

De nye skibe vil få en længde på 172 meter og en bredde på 32,2 meter.

På den motorteknologiske front bliver der tale om et helt traditionelt setup med dieselgeneratorer.

Små feederskibe er som antydet i erklæringen fra Mærsk et segment, hvor der ikke bliver bygget mange nye skibe. Ikke desto mindre har Mærsk brug for at råde over moderne og effektive skibe med egne kraner, så rederiet kan betjene de helt små terminaler uden selvstændig krankapacitet.

De i alt 13 skibe bliver bliver bygget på tre forskellige værfter i Asien: Jiangnan Yard, Kina, (fem skibe), Imabari Yard, Japan, (fem skibe) og Zhoushan Changhong Yard, Kina, (tre skibe).

Samtlige skibe forventes at blive endeligt overtaget i løbet af året. 

Vistula

Mærsk arbejder løbende på at forny og vedligeholde sin feeder-portefølje, og Mærsk-flåden består i øjeblikket, ifølge Mærsk, af intet mindre end 250 skibe i segmentet under 3.000 TEU.

I 2019 afsluttede Mærsk leverancen af en anden nybygningsserie i feeder-segmentet, nemlig de såkaldte Baltic Feeder-skibe på i alt syv nybygninger, hver med en kapacitet på 3.600 standardcontainere og i øvrigt bygget med FS isklasse 1A til brug i Nordeuropa inklusiv den nordlige del af Østersøen.

De aktuelle nybygninger deler flere design-karakteristika med Venta-serien. Det gælder f.eks. den lodrette stævn med integreret moderat bulb, som giver bedre fremdrivningsegenskaber.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078