23948sdkhjf

Kristian Mørch har brugt fem år på at reformere Odfjell - Nu begynder et helt nyt kapitel

Efter at have leveret det stærkeste årsresultat i mange år, er et skelsættende kapitel i norske Odfjells historie slut.

Sådan lyder budskabet fra kemikalietankrederiets danske topchef, Kristian Mørch.

- Rederiets transformationsfase er slut. Nu er vi i fuld gang med at tage fat på noget nyt, forklarer Kristian Mørch i et interview med Søfart.

Topchefen skynder sig dog at understrege, at det bestemt ikke handler om, at rederiet er løbet tør for udfordringer.

- Der er store udfordringer, der skal håndteres fremover. Men den store forskel er, at vi ikke længere taler om interne udfordringer, som er forbundet med uhensigtsmæssigheder hos os selv. Vi har ikke længere højere omkostninger end konkurrenterne. Vi opretholder ikke længere en uoverskuelig organisation. Vi spænder ikke længere over så mange ting, at vi ikke ved, hvorvidt vi står rigtigt på banen, lyder det fra danskeren.

Mørch blev headhuntet til jobbet som Odfjell-direktør efter en tid som meddirektør for den danske tørlastkæmpe, Clipper, i 2015.

Igennem pandemien

Det årsregnskab, som Kristian Mørch offentliggjorde tidligere på året, præsterede en omsætning på 939 mio. dollars og et resultat af den primær e drift (EBITDA) på 268 mio. dollars mod 196 mio. dollars i 2019. Dermed tyder nøgletallene på, at Odfjell står historisk stærkt trods et uroligt marked.

Kristian Mørch forklarer:

- At Odfjell kom så godt gennem Covid-19 pandemien har været det klareste eksempel på, hvor stærke vi er blevet, og hvor meget, vi har nået. Dette er en meget vigtig konklusion internt i organisationen. Vores operationer kørte effektivt og sikkert gennem den svære tid, og vi formåede samtidig at få optimalt udbytte af markedsforholdene. Det er det klareste bevis på, at vi står på en virkelig stærk platform i Odfjell, forklarer Kristian Mørch.

Afsted til Bergen

Da Kristian Mørch rejste fra Danmark til Bergen i 2015 - som af branchekendere betegnes som den europæiske kemikalietank-hovedstad qua tilstedeværelsen af to af branchens allerstørste spillere, Stolt Tankers og Odfjell - var det med en klar oprydningsopgave på agendaen: Balancen skulle slankes, flåden skulle moderniseres og udvides, det kommercielle fokus skulle styrkes og organisationen strømlines.

Dette førte frem til et par hæsblæsende år med forandringer: I løbet af 18 barske måneder blev der fjernet 108 mio. dollars i faste udgifter fra organisationen, og i den forbindelse blev op imod en tredjedel af medarbejderne i rederihovedkvarteret i Bergen afskediget. Samtidig er der blevet opbygget et helt nyt business intelligence system. I løbet af fem år under Kristian Mørch har rederiet taget levering af 40 nye kemikalietankere og gennemført en hæsblæsende energieffektivisering af de eksisterende tankskibe. En proces, der har kostet penge - rigtig mange penge - men som til gengæld er blevet modsvaret af frasalg i den del af rederikonglomeratet, der beskæftiger sig med at drive terminaler til opbevaring af kemikalier.

Klar diagnose

For Kristian Mørch var der ingen tvivl om diagnosen, da han tiltrådte:

- Vi stod dårligt konkurrencemæssigt. Rederiet havde for høje udgifter. Vi havde en kompleks struktur, hvor det var svært at gennemskue, hvor pengene egentlig kom fra. Grundlæggende var vi for mange mennesker, og med mange mennesker kommer der ofte en høj grad af kompleksitet, som dybest set er skadelig og fører til tunge og dårlige procedurer. Her har vi skåret et helt management-lag ud af organisationen, hvilket har hjulpet meget og gjort organisationen mere fokuseret, siger Kristian Mørch.

En så dybtgående restrukturering har selvsagt krævet masser af ubehagelige beslutninger.

- Man skal huske på, at vi fungerer i lige så høj grad som en linjerederi som vi fungerer som et klassisk tankskibsrederi. Det betyder, at vi står med en meget kritisk operation, der skal køre smertefrit. Nogle af de værste beslutninger, som jeg har medvirket til, er de beslutninger, hvor du er tvivl om, hvorvidt du skærer så dybt, at du ufrivilligt kommer til at ødelægge noget, som du ikke ønsker at ødelægge, Om du kommer til at passere det punkt, hvor du begynder at sætte nogle ukontrollerbare effekter i gang.

- Herudover er det grundlæggende bare enormt svært at sige farvel til medarbejdere, som passet deres job og elsker virksomheden. Bergen er en mindre by, og Odfjell er en stor virksomhed i byen og forbundet med mange følelser. Der er en enorm stolthed forbundet med Odfjell. Jeg skal ikke kunne afvise, at det måske har hjulpet på min evne til at træffe vanskelige beslutninger, at jeg ikke er bergenser, vurderer Kristian Mørch.

Godt placeret

- Status er, at vi står med den mest energieffektive flåde i branchen og har tilføjet effektive nybygninger til flåden gennem de seneste år. Derfor står vi ikke overfor at skulle presse os selv til at træffe usikre beslutninger på kort og mellemlang sigt. Jeg er f.eks. glad for, at vi ikke står og skal træffe valg om ny teknologi. Der er ekstremt mange ubekendte i markedet lige nu - især når det handler om investeringer i ny tonnage, forklarer Kristian Mørch.

Fremadrettet handler det for Kristian Mørch om at gribe det forventede opsving i markedet for transport af kemikalier og vegetabilske olier.

- Jeg forventer, at markedet gradvist bliver bedre. Så længe produktionsapparatet på globalt plan skal geare op, vil det også betyde, at der bliver mere efterspørgsel på transport af kemikalier.

- Kemikalier bliver i vidt omfang produceret i USA og Asien, produktionen er i stigende grad blevet centraliseret og produkterne skal i stigende omfang transporteres over stadig længere distancer. Mange flere produkter skal transporteres meget længere, forklarer Kristian Mørch.

Han fortsætter:

- Med den flådemodernisering, som vi har været igennem i løbet af de seneste år, vil jeg sige, at vi har en strukturel konkurrencefordel i dette marked al den stund, at vi forbruger mindre brændstof pr. transporteret ton end alle vores konkurrenter. Vi står ikke overfor store investeringer og kan i stedet koncentrere os på at bruge de næste tre års forventede opsving på at betale af på gælden og udnytte vores konkurrencefordel. Så jeg er helt sikker på, at Odfjell står overfor et par gode år.

FAKTA OM ODFJELL: 

Et af verdens største kemikalietankrederier med en kerneydelse, der består af transport af kemikalier og andre forarbejdede væsker som f.eks. vegetabilske olier. Mere end 600 forskellige væsker bliver transporteret i de karakteristiske orange tankskibe

Tankskibene er primært registreret i Norge og Singapore

Et andet forretningsben er terminaler, hvor virksomheden driver og ejer en række tankanlæg over hele kloden. Igennem Kristian Mørchs lederskab er der dog blevet solgt kraftigt ud i terminal-aktiviteterne

Rederiets hovedkvarter ligger i Bergen

Kunderne tæller f.eks. store olieselskaber og kemiproducenter som f.eks. tyske BASF

Virksomheden er blandt de ældste rederier i søfartsbyen Bergen, og kan spore sine aner tilbage til 1890, hvor kaptajn Berent Daniel Olsen etablerede virksomheden

Flåden tæller mere end 80 kemikalietankere med en samlet kapacitet på 2,8 mio. DWT

FAKTA OM KRISTIAN MØRCH: 

Bosat i Bergen med sin familie

Indtrådte som CEO i Odfjell i august 2015 efter at have siddet i rederiets bestyrelse i halvandet år

CEO i det dansk opererede rederi, Clipper, i perioden mellem 2011 og 2015. Her delte Kristian Mørch ledelsen af rederiet med amerikaneren Gary Vogel

Han var driftsdirektør i Maersk Tankers mellem 2010 og 2011

Indledte karrieren som shippingelev hos A.P. Møller-Mærsk i 1987

Beklædte stillinger i Mærsk-konglomeratet med stillinger i Maersk Broker, Maersk Bulk og sluttede karrieren i Mærsk som senior vice president med særligt ansvar for produkttank-aktiviteterne i rederiet

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094