23948sdkhjf

Global flaskehals på containermarkedet rammer Mærsk-ejet terminal i Aarhus

De massive flaskehalse i den internationale skibstrafik får nu konsekvenser for det danske containermarked

Der er pladsproblemer på APM Terminals i Aarhus, der ejes af Mærsk.

Det skriver Børsen onsdag.

Årsagerne til den store belægning på terminalen skal hovedsageligt findes i de mange forsinkelser på fragt og forbrugsgoder, der har præget den internationale containertransport de sidste par måneder.

- Vi har simpelthen pladsproblemer, fordi de forskydninger, forsinkelser og unormalt store fragtmængder, som præger den øvrige containertransport, nu også rammer Aarhus, siger Dennis Olsen, terminaldirektør i APM Terminals Aarhus til Børsen.

Ifølge ham er terminale oppe på en udnyttelsesgrad på 90 pct., hvilket er 10 pct. højere end det container- og havneeksperter anbefaler, hvis man vil undgå faldende effektivitet.

- Det er lidt det samme, som almindelige mennesker oplever, når de skal flytte. Den kasse, man skal bruge, står altid bagerst eller nederst i bunken. Ved en høj fyldningsgrad på terminalen skal vi så at sige røre ved den enkelte container tre eller fire gange, før den er igennem og videre, og det giver ringere effektivitet, siger Dennis Olesen til Børsen.

Den Mærsk-ejede terminal i Aarhus oplevede en volumenvækst på 12 pct. i 2020, og allerede i løbet af de første fem måneder af indeværende år, er volumen vækstet med ca. 25 pct.

Tidligere i denne uge kunne Mærsk oplyse, at grundet coronasmitte i de kinesiske have i Yantian, vil der være omkring 16 dages forsinkelse i rederiets sejlplan, hvilket kan lægge endnu mere pres på containertransporten.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093