23948sdkhjf

Kritik af transportministerens beslutning om at fjernstyre Hadsundbroen

Mere end 500 skibe sejler hvert år igennem Hadsundbroen. Derfor har det vakt kritik på borgmesterkontoret i Hobro, at Vejdirektoratet nu vil fjernstyre Hadsundbroen

Transportminister Benny Engelbrecht har besluttet at afskaffe brovagten ved Hadsundbroen og to andre bemandede broer i Nordjylland. Det giver anledning til alvorlige bekymringer for erhvervsudviklingen, turismen, trafikken og ikke mindst sikkerheden til søs og risikoen for påsejling. 

Det skriver Mariagerfjord Kommune i en pressemeddelelse.

På borgmesterkontoret i Hobro giver de statslige centraliseringsplaner dybe panderynker.

- I Mariagerfjord Kommune er vi helt afhængige af, at driften er stabil, og der er dygtige folk på vagt, hvis uheldet skulle være ude. Det handler ikke kun om skibsfarten, men også om trafikken på hovedvej 507, som krydser broen. Derfor er vi i sagens natur dybt bekymrede over, at ministeren uden forudgående dialog hiver de gamle planer op af mølposen, siger borgmester Mogens Jespersen. 

Må vende skråen 

Borgmester Mogens Jespersen har henvendt sig direkte til transportminister Benny Engelbrecht både sammen med de øvrige nordjyske borgmestre og i sin egenskab af formand for Fjordudvalget, hvor fjordens erhvervshavne er repræsenteret. Han har også holdt møde med brovagterne for at høre deres syn på sagen.  

- Der er mange gode argumenter for at frede brovagterne, og jeg håber da også, at ministeren, ligesom sin forgænger, vil vende skråen og lytte interesseret til virksomhedernes, turisterhvervets og de mange tusinde sejleres argumenter og bekymringer, siger borgmesteren.

Da forslaget om at fjernstyre broerne sidst var på bordet, valgte daværende transportminister Ole Birk Olesen at skrinlægge det efter en god dialog med de nordjyske fjordkommuner. Derfor undrer det borgmesteren, at direktoratet denne gang har undladt at inddrage eller orientere kommunerne.  

 - Vi har erfaret, at man har lavet et forsøg på en mindre bro på Sjælland, og nu synes man så, at løsningen uden videre kan udbredes til resten af landet. Det har været en lukket proces, og vi har faktisk været nødt til at søge om aktindsigt ved Vejdirektoratet for at blive lidt klogere på planerne, siger Mogens Jespersen.

- Nu får vi så bare besked om, at transportministeren allerede har truffet beslutningen. Det er hverken en ordentlig eller respektfuld måde at træffe en beslutning, som kan få store konsekvenser for nordjyderne, siger borgmesteren. 

Trafikal livsnerve 

Det vækker heller ikke jubel, at Staten vil sænke serviceniveauet for sejlerne og de virksomheder, som bruger fjorden som fragtrute, så broen kun åbner en gang i timen.  
- Det er vigtigt, at vi råber op nu, så de ansvarlige politikere på Christiansborg forstår, at Hadsundbroen er en trafikal livsnerve for alle os, der arbejder, lever og bor ved Mariager Fjord, slutter borgmesteren.

Mere end 500 skibe og op mod 2.800 sejlbåde sejler hvert år igennem Hadsundbroen. Vejdirektoratet har netop meddelt, at Hadsundbroen skal fjernstyres sidst på året, mens Vildsundbroen og Aggersundbroen vil blive fjernstyret i løbet af 2022. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093