23948sdkhjf

Direktør: En standardfærge lyder smartere end den måske er

Forskellene i vanddybde på overfarterne er blandt de ting, der gør ideen om en standardfærge mere attraktiv på papiret end i virkeligheden

De danske kommuner vil måske slet ikke finde ideen om en såkaldt standardfærge helt så indlysende som de aktører, som nu er gået i gang med at udvikle færge.

Sådan lyder det fra CCO i OSK-Shiptech, Anders Ørgård.

Hvorfor tvivler du på, at kommuner med færgeaktiviteter skulle finde det attraktivt at tage imod tilbuddet fra Færgesekretariatet med den kommende standardfærge?

- Jeg tror i vidt omfang fortsat, at kommunerne ønsker at udvikle deres egne løsninger og at de sagtens evner at finde de løsninger med den bedste samlede økonomi, forklarer Anders Ørgård.

Indlysende fornuftigt

Men et standardfærge-koncept - med en færge, der mere eller mindre passer til de fleste overfarter - er vel en indlysende god ide med stordriftsfordele? - Det lyder lettere end det egentlig er. Når man tænker standard-platforme er det jo umiddelbart indlysende at sammenligne med bilindustrien, hvor alle bilproducenter arbejder med den samme standard. Men det er jo fordi, at en personbil alene er underlagt asfalt og luft. For en færge er der parametre som vanddybde, antal biler og antal passagerer som gør det meget sværere at arbejde med en standardløsning på en meningsfuld måde, siger Anders Ørgård.

CO2-effekt

Han tager f.eks. eksemplet med to nogenlunde sammenlignelige færgeoverfarter. Det kan være færgeoverfarterne mellem Grenå-Anholt og Svendborg-Ærøskøbing.

- Når det gælder størrelserne af færgerne er disse overfarter nogenlunde sammenlignelige. Men vanddybden på de to overfarter meget forskellige. Og netop dette gør det umådelig svært at udvikle en standardfærge, som kan give en tilstrækkelig optimering til begge ruter samtidigt, forklarer Anders Ørgård.

Han fortsætter:

- Her vil det ganske enkelt give den bedste miljøeffekt at lave individuelle løsninger. En standardfærge kan meget vel ende med slet ikke at kunne give den effekt når det gælder CO2- og partikeludledning som samfundet kræver. Vi har i mange år designet standardfærger med standardkomponenter til f.eks Limfjorden. Yderligere har vi i projektet ’brint over fjorden’ bidraget til et projekt der påviser at ombygning til miljøvenlige brændstoffer er langt mere klimavenligt sammenlignet med at bygge en helt ny færge.

Anders Ørgård slutter:

- Ideen om en standardplatform lyder besnærende. Men i praksis vil man kigge på de samlede levetidsomkostning i stedet for kun at fokusere på byggeprisen, forklarer Anders Ørgård. 

FAKTA OM OSK-SHIPTECH

Virksomheden er en af Danmarks førende skibsdesignere med kontor i København og Aarhus. Anders Ørgård er ejer af OSK-Ship Tech, hvor han også er kommerciel direktør, CCO

OSK har leveret rådgivning til kommunale rederier siden 1966.

Skibsdesigneren har bl.a. leveret skibsdesigns, der reducerer CO2-udledningen med næsten 50 pct. i forhold til den tidligere færge med samme kapacitet.

Man leverer rådgivning om finansiering og udbud til alle dele af det offentlige Danmark

OSK har mere end 60 designere ansat. De beskæftiger sig alle med passagerskibe

I 2019 sikrede OSK-Ship Tech sig en stor kontrakt med det newzealandske statsejede jernbaneselskab Kiwi Rail om design og udvikling af en ny generation af jernbane- og bilfærger til overfarten på Cook-strædet i New Zealand

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094