23948sdkhjf

Ombygget til ukendelighed - Rohde Nielsen A/S transformerer offshoreskib til nye opgaver

Multi purpose-fartøjerne fra olie/gassektoren er traditionelt blevet sammenlignet med en slags havets svejtserkniv på grund af deres evne til at løse vidt forskellige opgavetyper til søs.

Og Dredgingrederiet Rohde Nielsen A/S har på det nærmeste gjort det til en specialitet at ombygge disse skibe til nye formål.

Ikke mindst siden olieprisens bratte fald for en årrække tilbage har gjort disse fartøjer tilgængelige på markedet til noget nær tilbudspris.

Med sin involvering i det gigantiske Baltic Pipe-projekt har dredging-rederiet Rohde Nielsen fundet behov for at købe - og ombygge - et Platform Supply-skib til nye formål. Et brugt skib fra olie/gas-sektoren er således blevet til kraftkarlen ’Grane R’, der netop er blevet indsat i tjeneste i Østersøen.

Netop på grund af det bratte og meget drastiske fald i olie- og gassektoren i 2015, kunne ’Grane R’ købes billigt i efteråret 2019. Det har gjort det forsvarligt og muligt at ombygge det meget tekniske og avancerede skib.

Baltic Pipe

’Grane R’ har allerede udført de første arbejder på Baltic Pipe projektet, der forbinder Norge, Danmark og Polen i Energinet.

Rohde Nielsen A/S har fået tildelt en meget stor kontrakt på gasledningen mellem den danske kyst (Faxe Bugt) og den nordlige kyst ved Niechorze i Polen.

Arbejderne omfatter blandt andet fjernelse af sten, hvor den største hidtil vejede 30 tons. Dette udføres af Grane R. Der skal graves en ca. 50 km rende til gasledningen, som skal vedligeholdes før lægningen af gasledningen samt tilbagefyldningen af renden, når gasledningen er lagt. Hertil kommer tilslutningsarbejder til land ved Faxe og i Polen.

- Det er et stort projekt med stor udenlandsk deltagelse, og vi er glade for, at vi som dansk virksomhed også at kunne deltage med specialfartøjer i dette imponerende projekt, forklarer skibsreder Jens Rohde Nielsen til Søfart.

Havde rederiet ikke mulighed for at løse de påkrævede opgaver på Baltic Pipe-projektet via den eksisterende tonnage?

- Vores nuværende tonnage er mere til arbejder på lavt vand, hvorfor det var nødvendigt at få større tonnage til især offshore arbejder.

Hvad er netop dette fartøjs spidskompetence?

- Grane R er egnet til uddybningsopgaver på større vanddybder og hård havbund samt afdækning for eksempel af rørledninger med for eksempel sten gennem det såkaldte fall pipe system.

Afdækning af rørledninger og kabler kan også ske med sand.

Har det ikke været en risikabel affære sådan at kaste sig ud i en så massiv ombygning når man ’blot’ er et rederi?

- Jeg vil sige, at det altid har været en del af Rohde Nielsens dna at udvikle skibe, der flytter grænser og gør det muligt at løse komplicerede opgaver på en smartere måde. Men der er da ingen tvivl om, at det kræver, at man tror på det og har selvtillid. Jeg vil sige, at ’Grane R’ er udtryk for, at optimismen har sejret over fornuften.

Værft i Grenaa

Grane R blev bygget i 2010 ved det norske værft STX Norway Offshore, Brevik med dieselelektrisk fremdrivning, hvor motorerne nu er opgraderet til TIER II-standarden.

- Det har været en meget omfattende ombygning, som har krævet håndtering af 797 tons stål, forklarer skibsreder Jens Rohde Nielsen til Søfart.

Ombygningen har rederiet Rohde Nielsen selv planlagt og gennemført.

Fremstilling og montering af sponsorer er sket ved det polske værft Remontowa Shipbuilding i Gdansk, men alle de øvrige arbejder med bygning af poopdæk og 3000 m3 lastekasse samt montering af udstyr er udført på rederiets eget værft i Grenaa.

Massive modifikationer

Grane R er blandet andet udstyret med 30 m3 silo med transportbånd til 120 cm med teleskop fall-pipe til 60 meters vanddybde samt en Sennebogen 875E kran til tømning af lasten med sten til fall-pipen med en hastighed på 1000 tons per time. Lastekapaciteten er 4900 tons.

Skibet skal bl.a. bruges til fiskning af sten fra havbunden samt til uddybningsopgaver og der er til disse opgaver monteret en stor 300 tons Liebherr-kran på agterdækket. Liebherr-kranens massive polypgrab vejer 27,5 tons og er designet til håndtering af sten.

Tro på fremtiden

’Grane R’ har dynamic positioning (DP2), Reson PDS2000 og USBL (Ultra Short Baseline) udstyr samt ROV (Remotely Operated Vehicle) kombineret med den nyeste IT-teknologi.

Resultatet er blevet et unikt state-of-the-art fartøj til entreprenør- og offshorearbejder. Det har været teamwork med innovation, godt sømandskab og godt håndværk.

Med mange års erfaring og optimisme med tro på fremtiden ved udviklingen af rederiets flåde af specialfartøjer, er det lykkedes igen med en risikabel beslutning at præsentere et fartøj, som nu efterspørges af kunderne.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141