23948sdkhjf

Danske Rederier kræver regeringens involvering i eksporteventyr af CO2

Der er stort potentiale i at indfange og nedgrave CO2 i lande som Island, men det skal foregå af søvejene, og derfor skal regeringen til at melde sig på banen. Gerne i dag frem for i morgen, mener Danske Rederier

Søfart kunne i går fortælle historien om det nystartede danske rederi Dan-Unity, som ønsker at blive førende indenfor transport af CO2-gasser med henblik på nedgravning i den islandske undergrund.

Faciliteterne og lovgivningen er på plads i Island, hvor virksomheden Carbfix allerede står klar til at modtage den danske CO2.  

- Indfangning og nedgravning af CO2 har stort potentiale og er en del af den langsigtede løsning på verdens klimaudfordringer, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i brancheorganisationen Danske Rederier.

- Men det er klart, at hvis man skal transportere CO2 fra Danmark til Island, så er man afhængig af søvejene og dermed rederierne, siger han.

Regeringen må på banen

Danske Rederier er af den holdning, at den danske regering på mange måder nøler i forhold til geologisk CO2-lagring, der i forkortet version kaldes CCS.

Hvis rederier skal være villige til at udvikle de nødvendige tanke til skibene og tage udfordringen med geologisk CO2-lagring op, så skal der være en klar og langsigtet målsætning.

- Regeringen har lovet at komme med en strategi for, hvordan vi kan realisere CCS i Danmark. Rederier som Dan-Unity vil gerne i gang, men der er brug for vished om de langsigtede rammer for at skabe ro om investeringerne, siger Jacob K. Clasen.

Tror du Geologisk CO2-lagring bliver en reel niche i rederibranchen i fremtiden?

- Hvis regeringen forholder sig seriøst til transportdelen af CCS, så tror vi, at den her niche kan gå hen og blive et rigtigt interessant område for mange rederier i den maritime verden, siger Jacob K. Clasen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094