23948sdkhjf

Kystdirektoratet bestiller nyt opmålingsskib hos Tuco Yacht Værft

Med 34 år på søen og utallige sømil i logbogen skal Kystdirektoratets veltjente opmålingsskib, ’Ekko’, have en afløser. Det blev Tuco Yacht Værft i Faaborg, som vandt EU-udbuddet på bygningen af det nye opmålingsskib. Det forventes søsat næste år

Kystdirektoratet indgik i går kontrakt med Tuco Yacht Værft i Faaborg om nybygning af et avanceret opmålingsskib. Skibet skal indgå i Kystdirektoratets arbejde med løbende opmåling af de danske farvande og opsamling af data om kysternes udvikling.

Dataindsamlingen leverer vigtig viden blandt andet til arbejdet med klimatilpasning og kystbeskyttelse.

Det nye opmålingsskib bliver forsynet med den nyeste, opdaterede model af det såkaldte multi-beam-ekkolod, som kan måle havbunden op med millimeters nøjagtighed ned til godt 200 meters dybde. Selve skibet specialbygges til de barske vejrforhold på Vestkysten, hvor en stor del af opmålingen foregår.

Solidt datagrundlag giver tryghed

Det næsten 15 m lange skib med to kraftige motorer på tilsammen 1.000 HK bygges i kulfiber og forstærkes, så det kan tåle at sejle ind på meget lav vanddybde og endda støde på grund. Prisen for det nye skib forventes at være i omegnen af 10 mio. kr. inklusiv det avancerede måleudstyr.

- Kystopmåling stiller nogle helt særlige krav til skibets konstruktion, ikke mindst fordi vi forventer, at det skal være i drift i en lang årrække. Den løsning og udførelse, som vi får fra Tuco, er, som jeg ser det, det ideelle udgangspunkt for, at vi også mange år ud i fremtiden kan levere data af høj kvalitet, forklarer Områdechef Niels Kristian Kvistgaard fra Kystdirektoratet.

Kystdirektør Merete Løvschall, der i går satte sin underskrift på kontrakten med værftet tilføjer:

- Jeg er glad for, at vi kan sætte gang i byggeriet af et nyt opmålingsskib. Et effektivt opmålingsskib med state-of-the-art opmålingsudstyr er helt afgørende for, at vi kan følge kysternes udvikling og løse vores øvrige opgaver på søterritoriet. Kystopmålingerne er grundstammen i det datagrundlag, som vi baserer os på i arbejdet med at gøre vores kyster klimarobuste og skabe tryghed for alle de mennesker, der bor langs de danske kyster.

Udbuds-processen

Udbudsprocessen har stået på det sidste halve år, og Kammeradvokaten har bistået Kystdirektoratet med at gennemføre udbuddet. Ligeledes har Hauschildt Marine bistået med skibsteknisk rådgivning i udbudsprocessen og skal nu styre byggeprocessen frem til aflevering af det færdige skib næste år.

Direktør for Tuco, Jonas Pedersen, glæder sig til at arbejde sammen med Kystdirektoratet om bygningen af det nye skib:

- Hos Tuco er vi rigtig stolte af at blive tildelt denne betydningsfulde opgave. Hydrografiske fartøjer er nogen af de mest specialiserede og komplekse arbejdsbåde, der er i drift, og vi er naturligvis glade for, at vores Pro Zero-serie endnu engang viser sig også at kunne imødekomme meget kvalificerede brugeres specifikke krav på dette specialiserede område.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.109