23948sdkhjf

Knowhow fra America's Cup bag nyudviklet elektrisk hydrofoil-arbejdsbåd

Tuco Marine er sammen med Artemis Technologies er klar til at markedsføre verdens første 100 pct. elektriske foliende arbejdsbåde.

Det skriver Tuco Marine i en pressemeddelelse.

De nyudviklede fuldelektriske fartøjer har en topfart på 34 knob og en rækkevidde på 60 sømil, og har derfor ifølge partnerne mulighed for at forvandle det globale arbejdsbådsmarked, midt i branchens kamp for at dekarbonisere.

Tuco Marine og Artemis Technologies har udviklet designet af de 10 tons tunge fartøjer til at have den lavest mulige indvirkning på miljøet. Bl.a. fra det minimale kølvand forårsaget af det elektriske foliesystem, som forstyrrer det lokale havmiljø mindst muligt, mens støj og luftforurening praktisk talt elimineres.

- Serien baseres på Tucos velafprøvede Pro Zero-serie, som blandt andet er leveret til kunder inden for redning, offshore og forsvarsområderne. Specifikt rettet mod det globale arbejdsbåds- og crew-transfermarked sikrer den nye serie af elektriske foliede arbejdsbåde robusthed og pålidelighed, som er blevet udviklet og testet på verdens mest avancerede marine digitale tvillingesimulator beliggende i Belfast, fremgår det af meddelelsen.

- Vores foilende Pro Zero demonstrator er en game changer. Ved at tilføje hydrofoil teknologi og dermed høj effektivitet er vi i stand til at overvinde barriererne omkring energi lagring som er det største problem i forhold at bygge hurtige både, hundredprocent elektrisk med tilstrækkelig rækkevidde, forklarer Jonas Pedersen adm. direktør for Tuco Marine.

Dobbelte olympisk mester

Artemis Technologies er en spinoff fra Artemis Racing-teamet, der deltog i America's Cup, hvor grundlæggeren, den dobbelte olympiske mester Iain Percy er firedobbelt deltager.

- Ved at kombinere vores erfaring fra verdener inden for højtydende sejlads, motorsport og avanceret produktion, er det elektriske fremdriftssystem, som vi har designet og udviklet, en absolut game changer for industrien med hensyn til rækkevidde, omkostningsbesparelser og minimal bølgedannelse.

- Med hydrofoils, der løfter bådene op af vandet, reducerer vi drastisk skrogets modstand. Dette er kombineret med en nedsænket elektrisk drivlinje, der er usædvanlig effektiv, som bevist gennem effektive tests med vores partnere, hvilket bekræfter, hvad vi havde opdaget gennem vores egne digitale simuleringer på land, forklarer Iain Percy, og uddyber:

- Sejlkomforten for et hydrofoilfartøj i store bølger skal opleves for at blive forstået, og det tilbyder en fuldstændig komfortable rejse uanset søgang. Dette vil give personale som vindmølleteknikere og andre maritime brugere mulighed for at komme til deres destination og levere deres tjenester uden ubehag.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.156