23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fremragende maritime håndværkere: Lars har ikke to dage, der er ens

For Lars Spørring har omstillingsparathed været et vigtigt egenskab i hans lange karriere som skibshåndværker hos Hvide Sande Shipyard
Lars Spørring er uddannet klejnsmed og har været ansat hos Hvide Sande Shipyard i 26 år.
Til dagligt laver Lars Spørring skrogarbejde, udskifter motorer også i maskinrummet og servicerer diverse ting, så sikkerheden bliver bedre for de teknikere, der skal være ombord på de crew-både, der kommer ind på værftet.
- Vi laver det, kunderne beder os om. Det er derfor, mit arbejde er meget alsidigt. Der er ingen dage, der er ens. Det er jo ikke fabriksarbejde. Hver gang, jeg skal udføre et stykke arbejde her, skal jeg/vi selv udtænke en løsning og en plan for, hvordan produktet skal blive godt, siger Lars Spørring, som er skibshåndværker hos Hvide Sande Shipyard.
- Når man arbejder på et værft som Hvide Sande Shipyard, kommer man til at lave lidt af det hele.
- Vi er så heldige, at vi har mange store haller, som skibene bliver kørt ind i. Da jeg startede, havde vi ikke de haller, så da arbejdede vi meget i slud og vind. På den måde har vi fået et bedre arbejdsmiljø.

Fakta

Lars Spørring
45 år
Uddannet klejnsmed
Bor i Hvide Sande med sin kone og fire børn

Hvilke fartøjer er du begyndt at arbejde mere med nu?
- Jeg er begyndt at arbejde meget med skibsfartøjer som crew-både til havvindmøller. Ellers arbejder vi faktisk meget for et firma, der har nogle havdampbrug, hvor vi servicerer deres både og holder dem ved lige. Vi har en af deres både på værftet, som vi har arbejdet på i næsten et halvt år, så det er et stort projekt.
- Det er rigtig spændende, selvom det også bliver til hverdag.

Hvad laver du på crew-bådene til vindmølleindustrien?
- Crew-bådene landsætter mølleteknikere ude på møller. Når de kommer ind på vores værft, er det vigtigt, at teknikerne kan komme hurtigt ud igen. I den forbindelse er en af mine vigtigste arbejdsopgaver at reparere front-senderne på crew-bådene. Det varierer, hvordan opgaven skal laves, alt afhængigt af, om crew-båden opererer i Vattenfall, med Ørsted eller andet.

Hvad gør dit arbejde vigtigt og at du sætter pris på dit arbejde?
- Jeg har kone og fire børn og bor her i Hvide Sande. For mig er det rigtig vigtigt, at jeg har weekender fri og har kort på arbejde, så jeg har meget fleksibilitet. Hvis jeg skal arbejde i weekender, så gør jeg også det.

- Når man har været her i mange år, så har man rigtig mange kolleger, som man har arbejdet med i mange år. Det er sjovt at se, hvordan firmaet har udviklet sig fra at være en lokal virksomhed til at være mere international med samarbejder med store energivirksomheder som Siemens og Vestas. Vi samarbejder jo ikke længere kun med den lokale fisker, hvilket vi gjorde i starten, hvor vi næsten udelukkende arbejdede for lokale fiskerskippere. Nu er det sjældent, at vi gør det.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078