23948sdkhjf

Norsk skibstunnel har fået endeligt grønt lys

Kystverket sætter nu gang i realiseringen af verdens første tunnel til store skibe, som ventes klar senest i 2026

Den norske maritime styrelse Kystverket har nu fået det endelige grønne lys fra Norges trafikministerium, Samferdselsdepartementet, til at påbegynde arbejdet med det, der bliver verdens første skibstunnel. 

Stad skipstunnel, som projektet hedder, har en forventet pris på 2,8 mia. norske kr. og har på finansloven for 2021 fået 75 mio. norske kroner i opstartsmidler.

Det skriver Kystverket i en pressemeddelelse.

- Vi vil nu igangsætte processerne til ekspropriation af ejendommene i det område, hvor skibstunnelen skal placeres, etablere en projektorganisation, udarbejde et udbudsgrundlag og igangsætte et udbud, forklarer Terje Andreassen. Han er midlertidig projektleder for Stad-skibstunnelen hos Kystverket.

- Det er et omfattende arbejde, der skal udføres, men vi har gode planer og studier, der vil danne grundlaget for arbejdet. I tildelingsbrevet anmodes det om, at ekspropriation så vidt muligt gennemføres i løbet af 2021, fastslår Terje Andreassen endvidere.

Klar om fire til fem år

Planen er at afholde en leverandørkonference med prækvalificerede entreprenører i løbet af foråret/forsommeren i år. Målet er at være i stand til at indgå kontrakt med en entreprenør i løbet af 2021, som derefter giver anlægsstart i 2022.

- Hvis alt går efter planen, vil verdens første skibstunnel i fuld skala være klar i 2025/2026, lover Terje Andreassen. 

Stad skipstunnel skal være et bypass af en odde på vestkysten mellem Måløy og Ålesund, som dermed sparer skibstrafikken langs den norske kyst for en tur ud i åben sø. Det sparer dels sømil, men gør dels også, at kysttrafikken inkl. Hurtigruten bliver mindre påvirkelig af vejret, da den i overvejende grad så kan foregå indenskærs.

Området hedder Stadhavet og regnes for det farligste og mest vejrudsatte kystområde langs den norske kyst. Enkelte år har der været målt 100 stormdøgn, og siden 2. verdenskrig har 34 søfolk mistet livet i forbindelse med forlis i Stadhavet.

Stad skipstunnel får en længde på 1.700 meter, en gennemsejlingshøjde på 37 meter og en gennemsejlingsbredde på 26,5 meter. Vanddybden bliver på 12 meter. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062