23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk vil bane vejen for E-fuel i Singapore

Studie med Mærsk i spidsen skal sætte kursen for CO2-neutral ammoniak til skibsfarten i verdens største bunkerhub

A. P. Møller - Mærsk og en række partnere, heriblandt den Singapore-baserede værftskoncern Keppel Offshore & Marine, har indgået en hensigtserklæring om at gennemføre et feasibility-studie om etablering af en forsyningskæde til E-fuel’et ammoniak i Singapore, der i forvejen er verdens største hub for skibsbunkring.

Feasibility-studiet skal afdække hele supply-kæden fra produktion af CO2-neutral ammoniak til slutleddet, der er ship-to-ship bunkring ud for Singapore. Dermed inkluderer studiet også design af dedikererede ammoniak-bunkerskibe.

Projektet involverer også relevante regeringsorganer i Singapore og eksperter, der vil arbejde hen imod en nødvendig standardisering af de regler, som sætter rammen for udbredelsen af grøn ammoniak som skibsbunker i Singapore. 

Synergier med LPG

Undersøgelsen vil ligeledes vurdere udbuddet af ammoniak inklusive potentielle synergier med LPG (Liquefied Petroleum Gas), der udover at være et vidt udbredt lasteprodukt i skibsfarten også i håndteringen ombord på et skib og i havneterminaler deler mange karakteristika med ammoniak.

- Parallelt med metanol anser A. P. Møller - Mærsk grøn ammoniak som et vigtigt fremtidigt brændstof til de-karboniseringen af vores flåde. En dualfuel ammoniakmotor er i øjeblikket under udvikling, men for at grøn ammoniak kan drive vores skibe i fremtiden, har vi nogle forsynings-, infrastruktur- og sikkerhedsrelaterede udfordringer, der skal løses, ikke mindst, når det gælder bunkring. 

Partnere i feasibility-studiet

A. P. Møller – Mærsk
Fleet Management Limited
Keppel Offshore & Marine
Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping
Sumitomo Corporation

- Vi er glade for at samarbejde med kendte virksomheder inden for dette her felt for at bane vejen for ammoniak som et fremtidigt brændstof til at de-karbonisere den globale skibsfart, udtaler Morten Bo Christiansen, VP og Head of Decarbonisation hos A. P. Møller – Mærsk.

Leder efter huller

Morten Bo Christiansen suppleres af Bo Cerup-Simonsen, CEO i Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping:

- Det her er nøglen til at forstå den komplette livscyklus og sikkerhedsimplikationer af ethvert fremtidigt brændstof i hele forsyningskæden. Så vi forventer, at projektet vil løse huller i infrastrukturen og reguleringen og give os de nødvendige løsninger til sikker drift og bunkring af ammoniak i havne. Vi ser virkelig frem til samarbejdet og til at bidrage til arbejdet, lyder det fra Bo Cerup-Simonsen.

Mærsk har sammen med DFDS også meldt sig på banen i Nordeuropa til at aftage CO2-neutralt-produceret ammoniak fra et kommende Power-to-X-baseret produktionsanlæg i Esbjerg, der kan være klar i 2026. Samtidigt har Mærsk også udmeldt, at rederiet ville have et metanol-drevet containerfeederskib klar til drift allerede fra 2023.

E-Fuels og PtX Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.187