23948sdkhjf

Mærsk vil bane vejen for E-fuel i Singapore

Studie med Mærsk i spidsen skal sætte kursen for CO2-neutral ammoniak til skibsfarten i verdens største bunkerhub

A. P. Møller - Mærsk og en række partnere, heriblandt den Singapore-baserede værftskoncern Keppel Offshore & Marine, har indgået en hensigtserklæring om at gennemføre et feasibility-studie om etablering af en forsyningskæde til E-fuel’et ammoniak i Singapore, der i forvejen er verdens største hub for skibsbunkring.

Feasibility-studiet skal afdække hele supply-kæden fra produktion af CO2-neutral ammoniak til slutleddet, der er ship-to-ship bunkring ud for Singapore. Dermed inkluderer studiet også design af dedikererede ammoniak-bunkerskibe.

Projektet involverer også relevante regeringsorganer i Singapore og eksperter, der vil arbejde hen imod en nødvendig standardisering af de regler, som sætter rammen for udbredelsen af grøn ammoniak som skibsbunker i Singapore. 

Synergier med LPG

Undersøgelsen vil ligeledes vurdere udbuddet af ammoniak inklusive potentielle synergier med LPG (Liquefied Petroleum Gas), der udover at være et vidt udbredt lasteprodukt i skibsfarten også i håndteringen ombord på et skib og i havneterminaler deler mange karakteristika med ammoniak.

- Parallelt med metanol anser A. P. Møller - Mærsk grøn ammoniak som et vigtigt fremtidigt brændstof til de-karboniseringen af vores flåde. En dualfuel ammoniakmotor er i øjeblikket under udvikling, men for at grøn ammoniak kan drive vores skibe i fremtiden, har vi nogle forsynings-, infrastruktur- og sikkerhedsrelaterede udfordringer, der skal løses, ikke mindst, når det gælder bunkring. 

Partnere i feasibility-studiet

A. P. Møller – Mærsk
Fleet Management Limited
Keppel Offshore & Marine
Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping
Sumitomo Corporation

- Vi er glade for at samarbejde med kendte virksomheder inden for dette her felt for at bane vejen for ammoniak som et fremtidigt brændstof til at de-karbonisere den globale skibsfart, udtaler Morten Bo Christiansen, VP og Head of Decarbonisation hos A. P. Møller – Mærsk.

Leder efter huller

Morten Bo Christiansen suppleres af Bo Cerup-Simonsen, CEO i Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping:

- Det her er nøglen til at forstå den komplette livscyklus og sikkerhedsimplikationer af ethvert fremtidigt brændstof i hele forsyningskæden. Så vi forventer, at projektet vil løse huller i infrastrukturen og reguleringen og give os de nødvendige løsninger til sikker drift og bunkring af ammoniak i havne. Vi ser virkelig frem til samarbejdet og til at bidrage til arbejdet, lyder det fra Bo Cerup-Simonsen.

Mærsk har sammen med DFDS også meldt sig på banen i Nordeuropa til at aftage CO2-neutralt-produceret ammoniak fra et kommende Power-to-X-baseret produktionsanlæg i Esbjerg, der kan være klar i 2026. Samtidigt har Mærsk også udmeldt, at rederiet ville have et metanol-drevet containerfeederskib klar til drift allerede fra 2023.

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.11