23948sdkhjf

Med Bastø Electric når Norge 70 elfærger i år

I dag indsættes den hidtil største, nybyggede elfærge 'Bastø Electric' i driften på Norges travleste færgerute i Oslo-fjorden.

'Bastø Electric' er den første af i alt tre batterielektriske færger, der skal betjene Norges travleste færgerute.

Færgerne mellem Moss og Horten i Oslo-fjorden transporterer 3,8 millioner passagerer og 1,8 millioner køretøjer hvert år. Færgen er den største af sin art med helelektrisk drift, skriver rederiet, som kalder det en milepæl.

Norsk batteri- og opladningsteknologi

Færgen er bygget i Tyrkiet, og både batteri- og opladningssystemer til hurtig opladning leveres fra Siemens Energys batterifabrik i Trondheim.

Batterierne om bord har en kapacitet på 4.300 kWh eller omtrent lige så meget som batterierne til 107 Nissan Leaf-biler. Opladningssystemet, der pumper op til 9.000 kW, betyder stadig, at færgen oplades lynhurtigt ved hvert anløb ved kajen.

- Elektrificering af skibstrafik er en af ​​de mest effektive foranstaltninger, som vi som samfund kan tage for at reducere drivhusgasemissionerne. Norge er verdens førende inden for udvikling af denne type teknologi, og i løbet af året vil vi have så mange som 70 elektriske færger i Norge, siger administrerende direktør for Siemens Energy, Bjørn Einar Brath.

Sparer CO2-udslip efter kort tid

Siemens Energy har udført en såkaldt livscyklusanalyse på lignende elektriske færger, der viser, at der er store besparelser i CO2-udslip ved at skifte til batteridrift.

- Undersøgelsen viser, at CO2 -regnskabet er i sort sammenlignet med en lignende dieselfærge allerede efter syv måneders drift, inklusive emissioner forbundet med produktion af både skibe og batterier, siger Brath.

 Fakta om MF Bastø Electric

  • Længde: 139,2m
  • Bredde: 21m
  • Kapacitet: 200 biler eller 24 lastbiler
  • Passagerer: 600
  • Batterikapacitet: 4.300 kWh
  • Afgange: 20-24 afgange dagligt mellem Moss-Horten 
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094