23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

LEDER: Mærsk står overfor et helt nyt dilemma

Som man kunne læse på www.sofart.dk i sidste uge, var der godt nyt fra Danmarks største rederi, A.P. Møller-Mærsk. Det lyseblå rederi tjener styrtende på rollen som klassisk containerrederi.

Alligevel forsømmer Mærsk ingen anledning til at fortælle, at man ønsker at være en logistikvirksomhed, der vil kunne tilbyde sine kunder at transportere godset fra fabrikkens lager og helt ud i butikken.

Den nye rolle rejser nye dilemmaer. Mens topchef Søren Skou glæder sig over den høje indtjening, sidder Mærsk-kunderne og river sig i håret. Ude i industrivirksomhederne er logistikcheferne frustrerede over, at containerskibene sejler som vinden blæser, og at virksomhedernes forsyningskæder er blevet ødelagt med store ekstraomkostningerne til følge.

Dette har været dyrt og besværligt for logistikcheferne, som ikke har kunnet holde deres løfter om pålidelighed og forsyingssikkerhed overfor direktører og kunder. Disse logistikchefter har bemærket, at de har fået en ringe ydelse fra containerrederier som Mærsk, og at Mærsk tilmed har kvitteret med at indkassere en historisk stor fortjeneste på de kaotiske transportforhold i vintermånederne.

Heri består dilemmaet. Mærsk vil gerne se sig selv som en betroet partner for industrivirksomheder med en kompliceret forsyningskæde. Men ved at tjene tykt på en kaotisk situation - logisikdirektørerne er nødlidende - skaber Mærsk både afstand og hævede øjenbryn hos dem, der skal være fremtidens højt værdsatte kunder hos logistikdelen.

I årets første måneder har Mærsk dermed gjort sig den erfaring, at klassisk rederidrift og rollen som logistikpartner kan være en besværlig linedans.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047