23948sdkhjf

Staten vil stoppe fiskeres snyd med motorkraft

Fiskeriminister Rasmus Prehn igangsætter en ekstraordinær kontrolindsats af motorkraften på fiskefartøjer i Limfjorden. Den ekstra kontrol bliver iværksat, da der er mistanke om, at der bliver snydt med fartøjernes motorkraft, hvilket skader det sårbare havmiljø i Limfjorden.

Efter lokale borgere og interesseorganisationer i flere år har råbt op om, at der bliver snydt med for store motorer på fiskefartøjerne i Limfjorden, går staten nu ind i sagen med tjek af fiskernes motorer. 

Store motorer kan skade det lokale havmiljø. Derfor har fiskeriminister Rasmus Prehn besluttet at igangsætte en ekstraordinær kontrolindsats, som skal undersøge, om der er hold i påstandene, meddeler ministeriet.

- Det er helt uacceptabelt, hvis der foregår systematisk snyd med fiskefartøjernes motorkraft. Derfor øger vi nu kontrollen i Limfjorden, for vi vil ikke tolerere overtrædelse af reglerne. Samtidig har vi nedsat en arbejdsgruppe, som skal se på, hvordan vi kan gentænke vores kontrolindsats. Jeg går også meget gerne i dialog med fiskerne om konkrete forslag til løsninger, siger fødevareminister Rasmus Prehn.

De næste seks måneder vil Fiskeristyrelsen lave en administrativ gennemgang og fysiske inspektioner på alle muslinge-, trawl- og østersfartøjer i Limfjorden.

Er der mistanke om snyd med et fartøjs motorkraft, vil der blive foretaget en fysisk måling af motoren. 

En trussel mod havmiljøet

Et fartøjs motorkraft har betydning for, hvilke redskaber fiskerifartøjet kan benytte. Jo større motorkraft, des større og tungere redskab er det muligt at fiske med.

I forhold til de små redskaber har de store, tunge fiskeredskaber en større effekt på havbunden, hvor de hvirvler jord, sten og planter op og i værste fald ødelægger levesteder for plante- og dyreliv.

- Når vi fisker, er det vigtigt, at det foregår skånsomt og bæredygtigt, så vi også på langt sigt har et sundt havmiljø. Det er også i fiskernes interesse, da de jo er afhængige af, at der også i fremtiden er fisk og skaldyr at fange. Derfor skal vi have stoppet de fartøjer, som har for stor motorkraft, da de ødelægger det for resten af erhvervet, siger Rasmus Prehn.

Kravene til fiskefartøjernes motorkraft er reguleret både nationalt og af EU. I flere områder som for eksempel Limfjorden og bælterne gælder der særlige begrænsninger for fartøjernes motorkraft.  

Weekendavisen afslørede før nytår i en række artikler, hvordan en lov om motorkraft i årtier er blevet brudt i Limfjorden og dele af Østersøen. med Fiskeristyrelsens fulde kendskab.

Kilde: https://fvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/nu-sk...

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093