23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS afslutter nybygningsprojekt i Jinling efter coronakarantæne

Fredag 30. september 2016 underskrev DFDS kontrakten på bygningen af to rekordstore ro/ro-skibe med ikke mindre end 6.700 lanemeters kapacitet ved Jinling-værftet i Kina.

Kontrakten havde en værdig på omkring 1 mia. kr. og en leveringstermin på begge skibe i starten af 2019. Kontrakten indeholdt også en option på yderligere fire skibe – altså seks skibe i alt.

I går 6. januar 2021 tog DFDS levering af det sjette og dermed sidste skib i serien. Overtagelsen fandt sted online via Teams. Forud havde en DFDS-besætning gennemført 14 dages corona indrejsekarantæne på et hotel i Kina og kunne kort før nytår komme ombord i nybygningen, oplyser DFDS på sit nyhedssite på nettet.

Her oplyser DFDS også navnet på seriens sidste enhed, som får navnet ’Scania Seaways’ under dansk flag, og som dermed skal i trafik på Nordsøen i lighed med seriens tredje, fjerde og femte enhed. De to første blev indsat mellem Tyrkiet og Italien under tyrkisk flag.

Tre tilbage i Kina

’Scania Seaways’ skal ligesom seriens tidligere enheder hjemover med et bunker og stores stop-over i Singapore. DFDS forventer, at ’Scania Seaways’ vil ankomme til Nordsøen i begyndelsen af februar.

Med afslutningen på nybygningsprojektet på Jinling-værftet har DFDS aktuelt tre nybygninger i gang i Kina; To ro/pax-færger til Østersøen på GSI-værftet i Guangzhou samt ro/pax-færgen ’Cote D’Opale’ på Weihai-værftet, der bygges på regning af Stena Ro Ro, men som er afsat på en 10-årig bareboat til DFDS, der skal anvende skibet mellem Dover og Calais.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125