23948sdkhjf

CMA CGM bunkrer LNG i Rotterdam for første gang

Det første af en række LNG-nybygninger hos det franske containerrederi CMA CGM står nu for at skulle bunkre LNG i Rotterdam. 

Det oplyser CMA CGM i en pressemeddelelse.

Æren tilfalder det 15.000 teu store 'CMA CGM Tenere'. Skibet vil blive påfyldt 12.000 kbm LNG, imens det bliver lastet og losset. Bunkringen sker med 'Gas Agility', der tilhører Total, og som ifølge CMA CGM er verdens største LNG-bunkerfartøj.

Senere på ugen kommer turen til det 23.000 teu store LNG-drevne 'CMA CGM Jaques Saade'.

Som Søfart tidligere har skrevet, besluttede CMA CGM i 2017 at gå LNG-vejen i bestræbelserne på at gøre containerfragten bedre for miljø og klima. Det betyder, rederiet i 2022 vil have 26 LNG-drevne containerskibe på i 380.000 teu i flåden. Forsyningen af LNG er sikret igennem en samarbejdsaftale med Total.

På miljøfronten er der ikke tvivl om LNG's overlegenhed i forhold til traditionel oliebaseret bunker, i og med at omfanget af skadelige partikler i udstødningen er langt mindre. 

På klimafronten bliver fordelene dog diskuteret heftigt. Imens der ifølge CMA CGM og flere andre er tale om en reduktion i udledningen af drivhusgasser på op til 20 pct, viser uafhængige undersøgelser, at der i flere motortyper slet ikke er nogen CO2-gevinst at hente ved at sejle på LNG, fordi der sker udslip af den aggresive drivhusgas metan.

Læs mere: LNG er måske slet ikke en fordel for klimaet

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11