23948sdkhjf

Molslinjen skifter til madolie i busser

Med biodiesel i tankene vil busserne i Kombardo Expressen nedbringe CO2-udslip med 90 pct.

CO2-udslippet fra de 19.000 busture, som Molslinjen og Herning Turistfart årligt foretager i regi af Kombardo Expressen, vil blive reduceret med 90 pct., når busserne næste år overgår til at køre på biodiesel. 

Det oplyser Molslinjen i en pressemeddelelse.

Ifølge rederiet er der tale om brændstoffet HVO – hydrogeniseret vegetabilsk olie. Det vil sige et produkt lavet af genanvendelig madolie, som derfor er 100 pct. fri for både fossil olie og palmeolie, fremgår det. 

- En million liter almindelig diesel erstattes nu af et langt mere klimavenligt alternativ. Det gør en forskel for vores virksomhed, og det er godt med dette initiativ at være med til at kunne sætte handling bag ordene om grøn omstilling, siger Molslinjens adm. direktør Carsten Jensen i pressemeddelelsen. 

Det er Cirkle K, som kommer til at levere HVO til de knap 400 busser, som årligt kører seks mio. kilometer for Kombardo Expressen. For Cirkle K er der tale om den største aftale indtil videre. 

- Vi er glade for, at vi tre virksomheder har fundet sammen om denne løsning til Kombardo Expressen. Vi mener, HVO-diesel er et skridt i den rigtige retning mod en grøn omstilling af transportsektoren, siger Cirkle K's kundechef Kresten Nordborg Jensen i pressemeddelelsen.

Læs også: Mærsk: Madolie som brændstof har gjort os grønnere. Men det er langtfra nok

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142