23948sdkhjf

Pressurized Hydrogen Carrier på tegnebrættet

Koncept fra optimeret naturgastankskib skal bane vejen for transport af brint ved atmosfærisk temperatur

Det australske selskab GEV (Global Energy Ventures) er langt fremme med det, der kan blive verdens første ”pressurized” Hydrogen Carrier. Det vil sige et tankskib, der fragter tryksat brint, hvormed brinten kan holdes i gasformen tæt på omgivelsernes temperatur. Brint i flydende form har til sammenligning en temperatur på minus 253 grades celsius.

Målet er ifølge GEV at udvikle et stort deepsea-tankskib til eksport af brint, der forventes at blive en hjørnesten i transportbranches vej mod en CO2-neutral drift. Derfor forventes brint også at blive et stort bulk segment i de kommende årtier.

Brint kan potentielt produceres CO2-neutralt med bl.a. elektricitet fra vedvarende energi, og kan enten anvendes i sin rene form i f.eks. brændselsceller eller forarbejdes til en række forskellige såkaldte e-fuels til anvendelse i forbrændingsmotorer.

AIP klar i 2021

GEV har siden 2017 udviklet sit eget design til et medium stort tankskib til transport af tryksat naturgas. Designkonceptet, det såkaldte ”CNG Optimum” udvider grænsen for, hvor meget tryksat gas, der kan rummes inden for skrogets dimensioner. I 2019 opnåede GEV en formel godkendelse af konceptet fra klassifikationsselskabet ABS.

Det er dette klassegodkendte design, der nu skal udvikles yderligere, så det også kan anvendes til transport af brint i gasform. Forventningen er, at ABS kan udstede et AIP (Approval in Principle) i løbet af andet kvartal næste år.

GEV har projekteret en fremtidig Pressurized Hydrogen Carrier, baseret på en videreudvikling af CNG Optimum-konceptet, til en kapacitet på 2.000 tons tryksat brint, svarende til 23 mio. kbm. Trykket vil være på 3.600 psi, svarende til 250 bar. 

Artiklen er en del af temaet E-Fuels og PtX .

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093